lokomotiva 475.0    parní lokomotiva 475.1
s t
endrem řady 932.3 a osobním vagónem řady Ba

Parní lokomotiva řady 475.1 byla vyrobena v plzeňské lokomotivce Škoda v letech 1947 až 1950 v celkovém počtu více než 172i kusů. Jedná se o dvojválcovou dvojčitou lokomotivu, která byla během výroby vybavována různými verzemi kouřových plechů, mechanického přidavače, komína i ložisek. Část vyrobené série byla dodána do Korejské lidově demokratické republiky. Spolehlivá a výkonná lokomotiva si vysloužila přezdívku "šlechtična". Tendr řady 932.3 patřil k nejmodernějším, měl zabudovaný mechanický přidavač paliva a valivá ložiska SKF. Vagón řady Ba je čtyřnápravový osobní vůz 2. třídy s deseti oddíly s postranní chodbou vyráběný v letech 1958 až 1959.

technické parametry lokomotivy 475.1 a foto předlohy:

uspořádání dvojkolí

2'D 1'

počet × vrtání válců

2 × 570, později 530 mm

vrtání šoupátkových komor / zdvih pístů

280 / 680 mm

průměr hnacích a spřažených kol

1 750 mm

průměr běhounů vpředu / vzadu

880 / 1 150 mm

výhřevná plocha topeniště / trubky / celkem

24,2 / 176,8 / 201,0 m2

plocha přehřívače / roštu

75,2 / 4,34 m2

tlak páry v kotli

1 600 kPa

maximální dovolená rychlost

100 km/h

hmotnost vyzbrojené lokomotivy / adhezní hmotnost

99 / 60,4 t, od čísla 83 pak 102,7 / 64,1 t

celkový rozvor / délka přes nárazníky

12 300 / 15 250 mm

 

technické parametry tendru 932.3:

objem uhláku

14,9 m3

objem vodojemu

32 m3

 

technické parametry vagónu řady Ba:

váha prázdného vozu / brzdicí váha

39 / 41 t

délka přes nárazníky

23 500 mm

rozvor podvozku

2 400 mm

průměr kol

940 mm

celkový počet oddílů / sedadel

10 / 80

maximální dovolená rychlost

120 km/h

 převzato z: monografie časopisu ABC; Osobní vozy ČSD, NADAS

 

Papírový model soupravy 475.1 + 932.3 + Ba

Model celé soupravy v M 1:87 (H0) nepatří k úplně nejjednodušším modelům, přestože podvozky jsou ve stylu modelů Minibox. Model má řadu drobných doplňků konstruovaných tak, že v případě menších zkušeností modeláře jsou tyto postradatelné. Výroba pláště vagónu vyžaduje trpělivost a dodržení návodu. Souprava je doplněna díly pro jednoduché usazení v kolejivu H0, vagón má otočné podvozky.

Původně jsem plánoval vytvořit model lokomotivy v měřítku 1:120 (TT), ale šlechtična si přímo říkala o detailnější zpracování, proto jsem později zvolil měřítko 1:87 (H0). Samotná lokomotiva však na kolejích působila smutně a proto jsem pro ni sestavil dobový osobní vagón. Celá souprava je cca 55 cm dlouhá.

lokomotiva 475.0 v tunelu

475.1 + 932.3 + Ba na trati kolejiště Kroužku železničních modelářů Milevsko na akci Strakonice 2000.

lokomotiva 475.0 + vagon Ba

475.1 + 932.3 + Ba před vjezdem do tunelu na kolejišti Kroužku železničních modelářů Milevsko.

lokomotiva 475.0 + plastové kolegyně

475.1 + 932.3 + Ba ve stanici kolejiště Kroužku železničních modelářů Milevsko.

vagon řady Ba

Osobní vagón řady Ba (Česká Lípa 1999).