parní lokomotiva 475.1
s tendrem řady 932.3 a osobním vagónem řady Ba
Parní lokomotiva řady 475.1 byla vyrobena v plzeňské lokomotivce Škoda v letech 1947 až 1950 v celkovém počtu více než 172i kusů. Jedná se o dvojválcovou dvojčitou lokomotivu, která byla během výroby vybavována různými verzemi kouřových plechů, mechanického přidavače, komína i ložisek. Část vyrobené série byla dodána do Korejské lidově demokratické republiky. Spolehlivá a výkonná lokomotiva si vysloužila přezdívku "šlechtična". Tendr řady 932.3 patřil k nejmodernějším, měl zabudovaný mechanický přidavač paliva a valivá ložiska SKF. Vagón řady Ba je čtyřnápravový osobní vůz 2. třídy s deseti oddíly s postranní chodbou vyráběný v letech 1958 až 1959.
technické parametry lokomotivy 475.1 a foto předlohy:
uspořádání dvojkolí |
2'D 1' |
|
počet × vrtání válců |
2 × 570, později 530 mm |
|
vrtání šoupátkových komor / zdvih pístů |
280 / 680 mm |
|
průměr hnacích a spřažených kol |
1 750 mm |
|
průměr běhounů vpředu / vzadu |
880 / 1 150 mm |
|
výhřevná plocha topeniště / trubky / celkem |
24,2 / 176,8 / 201,0 m2 |
|
plocha přehřívače / roštu |
75,2 / 4,34 m2 |
|
tlak páry v kotli |
1 600 kPa |
|
maximální dovolená rychlost |
100 km/h |
|
hmotnost vyzbrojené lokomotivy / adhezní hmotnost |
99 / 60,4 t, od čísla 83 pak 102,7 / 64,1 t |
|
celkový rozvor / délka přes nárazníky |
12 300 / 15 250 mm |
technické parametry tendru 932.3:
objem uhláku |
14,9 m3 |
|
objem vodojemu |
32 m3 |
technické parametry vagónu řady Ba:
váha prázdného vozu / brzdicí váha |
39 / 41 t |
|
délka přes nárazníky |
23 500 mm |
|
rozvor podvozku |
2 400 mm |
|
průměr kol |
940 mm |
|
celkový počet oddílů / sedadel |
10 / 80 |
|
maximální dovolená rychlost |
120 km/h |
převzato z: monografie časopisu ABC; Osobní vozy ČSD, NADAS
Papírový model soupravy 475.1 + 932.3 + Ba
Model celé soupravy v M 1:87 (H0) nepatří k úplně nejjednodušším modelům, přestože podvozky jsou ve stylu modelů Minibox. Model má řadu drobných doplňků konstruovaných tak, že v případě menších zkušeností modeláře jsou tyto postradatelné. Výroba pláště vagónu vyžaduje trpělivost a dodržení návodu. Souprava je doplněna díly pro jednoduché usazení v kolejivu H0, vagón má otočné podvozky.
Původně jsem plánoval vytvořit model lokomotivy v měřítku 1:120 (TT), ale šlechtična si přímo říkala o detailnější zpracování, proto jsem později zvolil měřítko 1:87 (H0). Samotná lokomotiva však na kolejích působila smutně a proto jsem pro ni sestavil dobový osobní vagón. Celá souprava je cca 55 cm dlouhá.
475.1 + 932.3 + Ba na trati kolejiště Kroužku železničních modelářů Milevsko na akci Strakonice 2000. |
475.1 + 932.3 + Ba před vjezdem do tunelu na kolejišti Kroužku železničních modelářů Milevsko. |
||
475.1 + 932.3 + Ba ve stanici kolejiště Kroužku železničních modelářů Milevsko. |
Osobní vagón řady Ba (Česká Lípa 1999). |