Noviny

2005-01+02+03


archiv zpráv

starší zprávy

novější zprávy

aktuální zprávy

jdi nahoru jdi dolů 2005-03-31
Špičkový modelář Roman Vlach pro vás, na základě dotazů v DF, připravil návod na výrobu papírových pantů pro modely nejen vojenské techniky.
( Tento i další tipy najdete v sekci návody a tipy. )

jdi nahoru jdi dolů 2005-03-30
Ne všechno se povede a tak jsem až dnes zjistil, že jsem v říjnu 2004 připravil info o nových modelech tramvají, ale zapomněl jsem jej plácnout na web. Nyní tedy napravuji.


Dopravní podniky jsou občasnými vydavateli papírových modelů vozidel, která provozují. Ostravský dopravní podnik již vydal dva modely historických tramvají, avšak pouze v černobílém provedení. Blýsklo se však na lepší časy a objevily se hned dva modely vytištěné barevně a klasicky na ofsetu. Oba modely jsou zhotoveny v měřítku 1:87, autory jsou T. Pohl M. Bureš. Rozsahově jde o 0,7 listu A4. A nyní již k modelům: dvounápravový tramvajový motorový vůz číslo 21 - Barborka a dvounápravový tramvajový motorový vůz číslo 25 - vysoký motor, kroužkáč.

Jde o konstrukčně jednoduché modely třídy minibox a jsou to v podstatě různé vývojové verze jednoho vozu. Modely jsou poctivě vykresleny (na PC) a jistě uspokojí sběratele modelů vozidel městské dopravy.

Jako doplnění bych mohl ještě uvést, že jsem pro kroužkáč vytvořil pantograf na průhledné fólii, ale vzhledem k současným pokusům s vyřezáváním papíru to již asi nemá význam. Takže najde-li se mezi Vámi nějaký zájemce o uvedený model a chtěl by vyřezaný pantograf, nechť se ozve.

Malá chyba - chybějící obrázky - se stala i u modelu americká letadlová lodi USS Saratoga (CV-3) .

jdi nahoru jdi dolů 2005-03-28
ABC číslo 7 přináší dokončení modelu vrtulníku Sikorski HH-60J Jayhawk - USCG v měřítku 1:48 od V. Jančaty. Rozsah dokončení 1,0 strany A4.
Autorovy modely letounů z ABC byly jedněmi z mála českých papírových modelů na sutěži v Popradě a rozhodně nědělaly ostudu. Jen tak dál.

Dále na 1,0 strany najdete další díly pro dům z první poloviny 19. století od R. Vyškovského.

Série figurek M. Dudáše pokračuje figurkou nazvanou Japonský samuraj - rozsah 1,2 strany.

Starou novinkou tohoto čísla je vystřihovánka hradu nazvaná Papírštejn. Obávám se, že nejde původní název a přestože chápu pohnutky dodavatele modelu J. Kropáčka, vůbec se mi tento název nelíbí.

Samozřejmě nechybí kvartlasy - tentokráte je najdete opět na rubu historického domu a jsou s tématem Ještěří.


Pro ABC číslo 8 je připraveno: funkční fotoaparát Rubikon, vrtulník Vosa - verneovský stroj od L. Badalce a pokračování domu z první poloviny 19. století.

jdi nahoru jdi dolů 2005-03-24
Jak již bylo zmíněno, byly v Brně představeny nové možnosti výroby doplňků pro papírové modely. Doposud si modelář toužící po vyšperkování modelu musel buď poradit sám anebo sáhnout po tzv. leptech, tedy doplňcích vyrobených leptáním mosazného plechu. Technologií leptání lze vyrobit neuvěřitelné detaily, avšak takto získané výrobky jsou dosti drahé (neumím posoudit zda proto, že technologie leptu je opravdu tak drahá anebo těžila z toho, že nebyla jiná alternativa). V praxi tak destička s lepty o rozměrech cca 80x60 mm stojí i 100,- Kč, přibližně v téže ceně je k mání i 50 cm zábradlí k polským papírovým modelům lodí. Jestliže je pro model křižníku Bismarck v M 1:200 zapotřebí více než tři metry zábradlí, mnohý modelář zvažuje, zda si zábradlí nebude vyrábět sám z nití či zda se bez něj neobejde úplně...

Firma MiGas dokončila vývojové zkoušky využitelnosti technologie zpracování papíru laserovým paprskem a právě zábradlí k lodím v měřítku 1:200 je prvním doplňkem, který si můžete pořídit. K dispozici jsou samozřejmě podrobnější informace o tomto výrobku.
Výrobce se předem distancuje od jakýchkoli problémů vzniklých z důvodu kolize s pravidly CPM či jiné střechy.

Zábradlí (a nejen pro lodě) rozhodně není jediným doplňkem, který se dá takto vyrobit, jeho výhoda je v tom, že jej není nutno barvit. Kdo se však barev nebojí, může se těšit například na plastické střešní krytiny pro modely architektury či různé mřížky pro stroje všeho druhu.

jdi nahoru jdi dolů 2005-03-23
Abych náhodou nebyl jeden víkend doma, vyrazil jsem na akci Plastic Session 2004 do Popradu. A zdá se, že se máme na co těšit. Autor modelu Ford Escort RS Cosworth 4×4 nespí a pracuje na modelu vozu Peugeot 206. Termín dokončení modelu a jeho další osud zatím nejsou známy. Takže se prozatím můžeme pokochat dalším autorovým kouskem - motocyklem Kawasaki Ninja.

Model vozu Ford Escort RS Cosworth 4×4 je zkonstruován v měřítku 1:15. Stavebnice o rozsahu 8,5 listu formátu A3 je aktuálně v prodeji.

jdi nahoru jdi dolů 2005-03-17
Potkají se dva v době zhruba před dvaceti lety. "Tak kam se letos chystáte na dovolenou?" ptá se první.
"Ále, vezmu to do Polska a do Německa."
"Ale to Vás bude stát pěkný prachy", reaguje druhý.
"Ále ani ne, pojedu vlakem z Liberce do Varnsdorfu."

Pro neznalé: vlaky v uvedeném úseku jezdí po tzv. peážní trati, tedy trati vedoucí přes území cizího státu. Trať z Liberce do Varnsdorfu, ale kupodivu i z Varnsdorfu do Liberce, vede přes známé město Zittau, nebo též Žitava. Ve zmíněné době zde nebyl cestujícím umožněn výstup a nástup do vlaků Českých drah, v současnosti tomu již nic nebrání. A právě zde jsem ulovil jeden z modelů, které jsem získal během svého posledního výletu.

Jedná se o vystřihovánku soupravy tzv. Zvonečkové dráhy. Tak je nazývána železnice provozující úzkorozchodné tratě mezi Zittau a výletními místy Kurort Jonsdorf a Kurort Oybin. Na 16 kilometrech tratí o rozchodu 750 mm dodnes jezdí parní lokomotivy. Současným provozovatelem je společnost SOEG (Sächsich-Oberlausitzer Eisenbahngesellschaft), která je též vydavatelem vystřihovánky soupravy úzkorozchodného vlaku. Ta sestává z parní lokomotivy 9973 - 76 řady VII K z roku 1928, restauračního (barového) vagonu řady KB 4 z roku 1932 a osobního vagonu řady KB 4 (modernizován v letech 1999 až 2000).
Celá souprava je v měřítku 1:70, rozsah modelu činí 2,1 + 1,5 + 1,6 listu formátu A4 (jednotlivá vozidla je možno zakoupit zvlášť). Každý model obsahuje i příslušný kus kolejiště, celková délka modelu soupravy činí 543 mm.

jdi nahoru jdi dolů 2005-03-05
V ABC číslo 6 najdete další 1,0 strany A4 s díly pro dům z první poloviny 19. století od R. Vyškovského.

Autor V. Jančata přichází s modelem vrtulníku Sikorski HH-60J Jayhawk - USCG (verze pobřežní stráže USA). Model v měřítku 1:48 najdete na rozsahu 2,0 strany a jde zatím o jeho první část.

Celou jednu stranu zabralo filmové dioráma (tzv. filmodráma) Snowboarďáci autora M. Dudáše.

Na rubu vrtulníku naleznete ještě vystřihovací tabulku pro soutěžní hru s názvem Po stopách Julese Verna, na rubu historického domu najdete kvartlasy s kytovci.


K vlastnímu obsahu ABC těžko co dodávat, pochválit je třeba článek Všestranní jeřábi, tématicky se týkající vrtulníků Sikorski a tedy i aktuální vystřihovánky. To by se ostatně dalo napsat i o rozhovoru s hercem z filmu Snowboarďáci... Za zmínku určitě stojí i přehledné dvoustránkové schéma internetu a služeb skrze něj dostupných...


V ABC číslo 7 očekávejte pokračování domu z první poloviny 19. století, japonského samuraje - další figurku do sbírky, další stoletou novinku - hrad a další - zdá se že nezničitelné - kvartlasy. O dokončení modelu vrtulníku není řeč - třeba jde o další avizovanou novinku - model na pokačování v každém sudém čísle...

jdi nahoru jdi dolů 2005-03-05
Příznivci papírových modelů vozů F1 se na papírácké soutěži Papírové království Brno 2005 dočkali ještě dalšího kousku, tentokráte z nové dílny Forum teamu. Jedná se o model vozu BRM P83 - jde o klasický doutník z roku 1967. Model o rozsahu 2,7 strany A4 je doplněn zasvěceným komentářem J. Neubauera.

Protože jsem určitý čas koketoval s myšlenkou stát se vydavatelem tohoto modelu, chvilku se u něj zdržím. Nechci tady rozebírat problémy, které kolem uvažované spolupráce vznikly ani kolik mých připomínek bylo akceptováno a kolik chybiček bylo dle nich opraveno aniž bych uslyšel slovo díků. Zaujala mne hlavně konstrukce vozu, konkrétně konstrukce oválného trupu - viz náčrt. Autor vozu BRM použil konstrukci ad a), tedy segmenty uzavřené z obou stran čelem. Domnívám se, že z principu není možné sestavit segmenty tak, aby nevznikla viditelná nepřesnost. Dle mého názoru je pro tento model mnohem vhodnější konstrukce ad b), tedy spojení plášťů segmentů vnitřní chlopní kopírující spoj a poté zafixování tvaru vložením chlopně. Staviteli se samozřejmě nemusí podařit usadit samotnou chlopeň na přesnou pozici, ovšem způsobená možná změna průřezu je zanedbatelná v porovnání s viditelnou nerovností mezi dvěma segmenty. Ostatně je to vidět i na modelu slepeném autorským týmem.
Zajímá mne tedy názor modelářské obce - jak stavitelů tohoto modelu BRM tak třeba stavitelů letadel.

jdi nahoru jdi dolů 2005-03-05
Tak nám umřel Modelex!
Abych nelekal příznivce konkurence, musím hned uvést, že k žádným ztrátám na životech nedošlo. Ovšem vymažte si z oblíbených URL www.modelex.net, doména bude odepsána. Nehodlám tu nyní rozviřovat vášnivé diskuse o důvodech. Kdo si vzpomíná, ten ví, kdo neví, může si nastudovat na DF.
Ještě zajímavější (i když nikoli neobvyklá) je situace na www.modelex.cz.

Takže tedy Model Exitus? Dej jim Herkules (věčnou slávu).

jdi nahoru jdi dolů 2005-03-05
Firma PMHT na Papírovém království Brno 2005 představila papírový model hasičského vozu Tatra 815 6x6 CAS 32. Model v měřítku 1:32 má rozsah 6,7 strany A4.

jdi nahoru jdi dolů 2005-03-05
Další novinkou představenou na výstavě papírových modelů Papírové království Brno 2005 je již netrpělivě očekávaná Škoda 130 RS. Autorem papírového modelu v měřítku 1:24 je M. Antonický, model o rozsahu 2,0 listu A4 vydala firma Mega Graphic. Model tohoto legendárního soutěžního vozu je doplněn článkem obsahujícím technické parametry i historii vozu.

jdi nahoru jdi dolů 2005-03-05
Na papírácké akci Papírové království Brno 2005 byla představena řada novinek. Firma PKAA uvedla na trh další sešit ze série papírových modelů vozů F1.

Autorem všech modelů je P. Špinler, všechny jsou v měřítku 1:24. Celkový rozsah 10,0 strany A4. Každý vůz je doplněn komentářem znalce F1 J. Neubauera - kromě lepení se tak můžete i vzdělávat.

Další novým sešitem je sešit s modely R. Radevicze: Celkový rozsah sešitu 6,0 strany A4.

jdi nahoru jdi dolů 2005-03-05
ABC číslo 5 přineslo dokončení modelu Škoda Favorit 136L autora L. Badalce. Na jedné stránce tak najdeme jednak díly pro dokončení samotného vozu a jednak pak díly doplňků - výstražné majáčky a polepky.
Celkem je tedy možno model vozu Škoda Favorit 136L sestavit v těchto verzích:

Textový popis stavby jednotlivých verzí chybí, "k tomu slouží kresby a foto slepených modelů..." jak uvedeno v minulém čísle. Kromě toho si samozřejmě můžete vytvořit libovolnou jinou barevnou verzi.

Sérii figurek M. Dudáše pokračuje rozšiřuje Anglický lučištník z roku 1450 - rozsah 1 strana.

Zhruba na rozloze 0,6 strany se rozvalilo Velikonoční přání. Bez návodu, autorkou zřejmě M. Kupčáková.

No a pro úplnost samozřejmě nechybí kvartlas (kříženec kvarteta a atlasu) s tématem Papoušci.
"Muž na radnici, za pultem žena, dítě na ulici, aby byla změna." To nic, to se mi jen vybavila říkanka narážející na televizní seriály z éry před šestnácti a více lety. A to proto, že i kvartlas přináší změnu - na jeho rubu není žádný model, pouze návod k Favoritu. Něčím se to místo přeci zaplácnout musí...


Ostatní obsah ABC pomíjím, musím však pochválit aktuálnost některých článků (Kolem světa za 71 dní - odkazuje na 7. únor, Evropská novinka - článeček o Ariane 5 - 12. únor, Král nebes - článek o nedávno představeném Airbusu). Ještě že máme ten internet...


V ABC číslo 6 očekávejte: vrtulník pobřežní hlídky, sběratelské karty (kvartlas?), pokojíčky a - no konečně! - dioráma Snowboorďáci. Netušíte někdo - souvisí to slovo nějak se slovem snowboard?

jdi nahoru jdi dolů 2005-02-13
Když už jsme u těch otázek, měl bych ještě jednu. Tedy ne že bych kvůli tomu nespal, ale přesto by mne zajímalo, proč jsou některé příspěvky hodnoceny tak negativně. Abych vybral z těch posledních: dovedu to pochopit například u příspěvku o doplnění informací o modelu Nissan PickUp KingCab. Co je ale špatného na informaci o chybě v modelu Slavkov, to fakticky nechápu. Jestliže někomu vadí upozornění na možné zakoupení nesestavitelného modelu bez vložené opravy, může mi vysvětlit proč? Připomínky prodejců uvedeného modelu jsou předem zamítnuty.

jdi nahoru jdi dolů 2005-02-13
Pátrání po pantografu skončilo. Vyhlašme tedy jiné, tentokráte v souvislosti s modelem vozu Škoda Favorit 136L autora L. Badalce, který právě vychází v ABC 3/50. Jak se v Ábíčku píše, měli byste dostat doplňky pro postavení jedné z celkem osmi verzí tohoto vozu a já se ptám, zdali v ABC vyšel model umožňující sestavit více verzí. Pakliže ano, který to je?
Z pátrání jsou vyloučeny třístovkové miniboxové soubory, jejichž variabilita je téměř nekonečná - ostatně ty hledané verze musí být zmíněny přímo v návodu modelu.

jdi nahoru jdi dolů 2005-02-13
Vyhlásil jsem nedávno velké pátrání po pantografu v rámci kterého se mi sice dostalo informací o tom, kdy v ABC vyšly články o tomto zařízení (13/25, 7/30), avšak neobdržel jsem jedinou fotografii vámi vlastněného kousku. Krom toho však jsem položil otázku, pro co ještě my čeští nádražáci používáme výraz pantograf, když o sběracím zařízení (sběrač, smeták, pantograf) na elektrických lokomotivách již byla řeč. Zdá se, že otázka zaujala pouze kolegu jozkina, přesto prozradím i ostatním, o jaký pantograf se jedná, když už jsem napsal, že již byl vydán i papírový model onoho dalšího pantografu v měřítku 1:87 a dva obrázky jsou i na tomto webu.

MVTV je oním hledaným pantografem. Že vám to nic neříká? A co takhle montážní vůz trakčního vedení, to už je lepší? Jde o servisní vozidlo používané k prohlídkám a opravám trakčního vedení (trolejí). Nejrozšířenější řadou u Českých drah je vozidlo řady 892 (dříve M 153.0), vzniklé na základě konstrukce motorového vozu řady 810 (dříve M 152.0). Netuším sice, proč je vozidlo nazýváno pantograf či panťák - na střeše nese polopantograf ovšem sloužící pouze ke kontrole polohy trolejového vedení, nikoli pro napájení vozidla - ale každý železničář tento výraz zná.

Uvedený typ není jediným, který se u nás vyskytuje, jeho předchůdci byly stroje řady M 250.0 z roku 1972, stroje řady M 263.0 z roku 1964 a ještě předtím stroje řady M 144.0 z let 1957 až 1961. A právě poslední uvedený se stal předlohou papírového modelu v měřítku 1:87 - polská firma Delta-te vydala model s označením SR 51, pod kterým je vozidlo používáno u polských železnic. Ovšem ve stejném barevném provedení se vyskytovalo i u nás - naposledy spatřeno v Havlíčkově Brodě - může někdo udělat foto?

jdi nahoru jdi dolů 2005-02-13
Jak již bylo uvedeno, předchůdce modelu vozu Škoda Favorit 136L autora L. Badalce v měřítku 1:24, jehož první část vychází v ABC č. 3 roč. 50, původně vyšel již v roce 1988 v časopise Zenit, přesněji v číslech 12 a 13. Ovšem ani to by nebylo zcela přesné, takže jinak: v čísle 12 bylo vydáno 2,0 strany s modelem vozu a první částí návodu, dokončení návodu a zbylé díly plášťů kol byly vydány v čísle 13, ovšem společně s doplňkem k modelu - přívěsným vozíkem. Aby to ale bylo ještě poněkud složitější, díly plášťů byly malé a tak byla v čísle 19 zveřejněna jejich oprava.
Konstrukce je zajímavá jednak možností odpružení náprav (vpředu pomocí molitanu, vzadu pružnou nití) a jednak otevíracími zadními dveřmi i přední kapotou. Interiér ovšem chybí, karoserie je v barvě světle modré. Pod návodem je podepsán nejen L. Badalec ale i L. Jakubčo. Oba autoři v Zenitu publikovali pod společnou autorskou značkou BaJ avšak aby to bylo zajímavější, takto byly označeny i modely, které vytvořil i jen jeden z nich. A teď, papíroví archeologové, hledejme autora!

Ale zpět k Favoritu - neboť historie se komplikuje. V dvojčísle 21+22 o dva roky později (tedy v roce 1990) se objevují monografie (autory jsou opět pánové Badalec a Jakubčo) Favoritu MTX a vozu Škoda 781 a 785 (tedy Favorit a pozdější Forman - zde ještě Tourist). Navrch je však v časopise ještě jeden list s polepkami umožňujícími vytvořit několikero verzí tohoto vozu. Avšak kde je model samotný? Není. Pouze v článku o sportovních úspěších Favoritu je zmínka o soutěži o nejlépe sestavený model Favoritu, zmínka o možnosti sestavit i dlouhou verzi vozu a zmínka o spolupráci s Auto-moto-revue. Nakonec ještě info o tom, že vystřihovánka samotného vozu se objeví v Magazínu E+Z a na stáncích PNS bude dostupná v polovině června. Dvojčíslo 21+22 vyšlo v první polovině prázdnin... !?

Byl jsem jedním z mála, komu se povedlo mít v Čechách předplacený Zenit (popř. E+Z), speciál jsem však neobdržel. Musím uvést, že jsem se dlouho pokoušel k uvedenému Magazínu dostat, ale nezdařilo se. Až jednou... jsem získal od jednoho zákazníka sbírku starých modelů z ABC a mezi nimi - Herkule lep! - se skvěla ona súťažná vystrihovačka Škoda Favorit - Škoda Tourist - Škoda Favorit Praktik jak zní její úplný původní název. Již vyjmutá z časopisu, takže o magazínu nic bližšího nevím. Úvodní info k modelu obsahuje text: "Konštruktérsky tím vystrihovačky BaJ, redakcia Zenit, redakcia Auto-moto-revue, Slovenský dom detí a mláděže". Dovolím si tedy kolegu Le6na opravit v tom smyslu, že model nevyšel v E+Z ale ještě v Zenitu. (Časopis Elektrón + Zenit vznikl sloučením skomírajícího Zenitu pionierov a skomírajícího Elektrónu a jeho první číslo vyšlo až v roce 1991.) A ještě pro zajímavost - v úvodu k modelu se píše: "Prekonajte trpezlivosť a počkajte si na Zenit č. 21-22" - zřejmě tedy nějaký posun v čase...

Víceverzový model z Magazínu Zenitu je opět v měřítku 1:24, rozsah 3,0 strany A4, karoserie vozu je v bílé barvě, konstrukčně samozřejmě vychází z prvního vydání (Zenit 12+13(+19) roč. 1987/88). Zmizelo otevírání přední kapoty a jak již napsal kolega, též odpružení přední nápravy. Interiér opět nepřítomen, návod však obsahuje tipy, jak na zasklení oken a zmiňuje i možnost otevíracích pátých dveří. Variabilita bočních dílů je zajištěna tím, že díly jsou dvojvrstvé. Vnitřní jsou nakresleny pro delší verzi vozu a pro kratší se zkrátí dle naznačení, vnější jsou přítomny ve dvou verzích. Úprava se samozřejmě provádí i u dalších dílů, jako je střecha či díly podvozku, nárazníky...

Pro stavitele modelu Favorita v Magazínu Zenitu byla připravena i soutěž o nejlépe sestavený model s na tu dobu nadstandardně zadanými požadavky. Byly určeny věkové kategorie a ne/povolené úpravy. Pravidla hodnocení též nebyla odbyta - pro ukázku uvádím co hledisko čistota zpracování: "zpôsob lepenia, výtoky lepidla, kvalita farevného náteru, retušovanie, konečná úprava, celková estetika a podobne". Hodnocení bere v úvahu i "rozsah použitia iného materiálu než papiera". Povidla CPM by se z toho mohla poučit . Mimochodem, to co jsem zaslechl o současné verzi pravidel mne fakt rozesmálo ale o tom třeba někdy jindy...


Pro doplnění informací o modelech vozu Škoda Favorit /Forman lze uvést ještě další zpracování tohoto námětu. V ABC číslo 7 roč. 32 vyšel model vozu Škoda Favorit 136L autora R. Vyškovského v měřítku 1:24. V roce 1991 vydalo PressFoto model téhož vozu v tomtéž měřítku autora M. Antonického. V ABC číslo 6 ročník 36 byl vydán model vozu Škoda Forman 135LS autora M. Antonického v měřítku 1:32, tento kousek však byl postižen trochu divočejším designem.
Model vozu Škoda Forman ve verzi Policie České republiky byl v roce 1995 prvním modelem firmy PK Graphica, následován byl číslem 2 - Škoda Forman plus ve verzi ÚAMK (Ústřední automotoklub) a později ještě číslem 6 - Škoda Pick-Up Freestyle .

Aby byl výčet Favoritů a Formanů opravdu úplný, nutno uvést ještě řadu modelů M. Weinera v měřítku 1:87, 1:100 a 1:300, v měřítku 1:300 najdeme v sadě televizní věže Ještěd i minobox od L. Badalce.

jdi nahoru jdi dolů 2005-02-13
Tentokráte budu zase první já, pane dopisovateli.
Ábíčko číslo 4 přináší další díly pro dům z první poloviny 19. století od R. Vyškovského - 1,0 stránky A4.

Na rubu uvedeného modelu se opět usídlily karty kvartlasu (kříženec kvarteta a atlasu), tentokráte s tématem Lidoopi. Na straně 52 však avizovaný návod není...

Opakovaným modelem tohoto čísla ABC je zemědělský letoun Z-37T Agro turbo, tzv. čmelák, zde najednou označený jako XZ-37T.... Tento model autorské dvojice M. Antonický a P. Skokan o rozsahu 1,0 strany A4 vyšel poprvé v ABC č. 13 roč. 36 - tenkrát v trochu jiné barvě. Měřítko neuvedeno ani dnes ani včera...
Ovšem již v ABC č. 10 roč. 28 vyšel model letounu Z-37 Čmelák autorské dvojice Vl. Hynek a J. Suk s udaným měřítkem 1:72. Od sebe je lze rozeznat poměrně snadno - nový kus má delší čumák, tedy motorovou část a označení OK-RJA, zatímco ten z ročníku 28 nese označení OK-UJF.
Zmínku o přerostlém čmeláku Pepy Kropáčka jsem v ABC nenašel.

Posledním modelem aktuálního čísla je model vozu Škoda Favorit 136L, respektive jeho první část. Annonce v ABC č. 3 lákala skupinovým foto zachycujícím celkem pět verzí tohoto vozu: béžový taxík, modrý služební, bílý policejní, červený hasičský a žlutý záchranářský. Nejsem již tak napojen na redakci ABC, abych věděl, proto mi nezbývá než tušit, dedukovat a vymýšlet si. Při shlédnutí uvedené série mi tedy nezbylo než se domnívat, že bude existovat spojitost s modelem vozu Škoda Favorit 136L autora L. Badalce, který původně vyšel ve slovenském časopise Zenit již v roce 1988. Něco již v podrobnějším infu k ABC 2/50 naznačil náš zahraniční dopisovatel.
Nekvalitní fotografie pocházejí z vernisáže Výstavy papírových modelů v Třebíči (kde jsou tedy vystavovány modely vydané v ABC, které nevyšly ). Tam byla myšlenka páně Badalcova autorství potvrzena a pokud šlo o to, jaká barevná verze - či zda snad všechny - v ABC vyjde, pokusil se mne a několik další Pepa Kropáček mystifikovat teorií tvrdící, že budou vytištěny všechny verze ovšem tak, že každá část nákladu přinese jinou. (I to jsme již s ABC zažili - např. spartakiádní čepice v 19. ročníku.) Začali jsme tedy pomalu spřádat síť agentů zjišťujících, kde je jaká verze k sehnání a sestavovat výměnný plán.
Skutečnost je však poněkud jednodušší - v ABC byl model vydán v bílé barvě a každý stavitel ať si model obarví sám. Toto rozhodně není v ABC novinka, vzpomeňme například bílý model vozu Ford Transit a obarvovací soutěž...

Historie modelu Škoda Favorit 136L autora L. Badalce je však zajímavější, uvádím ji proto v samostatném příspěvku. Současné vydání přiznává, že je reprintem, přináší však pouze verzi Favorit, tedy již bez možnosti postavit verzi Forman. Model je graficky přepracován na PC, konstrukční změny jsem nezaregistroval (pomineme-li malé rozměrové úpravy např. u dílu 34). Pro výrobu různých barevných verzí tedy nezbude než se vrhnout na barvení vystřihovánky (samozřejmě ještě před započetím lepení). V ABC byste měli najít doplňky pro celkem osm verzí vozidla.


V příštím ABC očekávejte: Škoda Favorit 136L - dokončení, figurka anglického lučištníka, pokojíčky a sběratelské karty.


K obsahu Ábíčka mimo část s vystřihovánkami se mi nechce nic dodávat. Názory náctiletých se objevují nejen k mobilům ale už i k PC hrám (4 strany). Další místo obsadila hitparáda her pro mobily - z toho, že je nazvána únorovou usuzuji, že se v ABC usadila natrvalo. Spolu s hitparádou pozadí (ne, nejde o erotiku) a super barevnými schématy pro mobily zabírá další 4 strany. To nám to místo, které je třeba zaplácnout, krásně ubývá, co?

jdi nahoru jdi dolů 2005-02-12
Konstruktér modelů staveb O. Hejl vytvořil další kousek, jímž je tentokráte stavba z období vcelku málo oblíbeného. Nejstarší části rotundy Narození panny Marie v Holubicích jsou románské (jiné rotundy zatím nabídl pouze J. Huml - rotunda sv. Kříže a rotunda sv. Longina a Památkový úřad Ústí nad Labem - románská rotunda sv. Jiří na Řípu).
Model rotundy v Holubicích je opět nakreslen na PC a opět vytištěn na inkoustové tiskárně - pro šťouraly - jde o voděodolný inkoust, proto se při zpracování modelu nemusíte bát jeho poškození vlhkostí rukou potících se namáhavým stříháním...
Model je již v prodeji.

jdi nahoru jdi dolů 2005-02-12
Po menší pauze a se zpožděním... ABC číslo 3 (vyšlo již 2005-02-01). Ohlášená novinka - stoletá novinka most z počátku 20. století - další reprint anonymní historické vystřihovánky - 0,5 stránky A4.

Sérii figurek od M. Dudáše se dostává rozšíření o Bojovníka arabské jízdy - bohužel bez koně. Rozsah modelu je 1,3 stránky A4.
Když tak ty figurky pozoruji - co byste řekli na takto zpracované šachové figury? Kdyby se barevně lišily jen v barvě podstavce a mimoto jen v malých detailech, stačilo by v ABC publikovat jen 16 figur - druhou sadu by zájemce získal zakoupením druhé sady ABC. Jen doufám, že to ABC nevyžene do krajnosti a nevydá jediného pěšce s tím, že dalších 15 nutno dokoupit...

Pro sestavu R. Vyškovského dům z první poloviny 19. století naleznete díl podlahy a dále pak obrazy, svítidla a jiné doplňky - rozsah 2,0 stránky A4.

Zbývá nový hit Ábíčka - kvarteta - v tomto čísle najdete první čtyři karty. Musím uznat, že jsem dodnes nevyšel z údivu... Karty jsou umístěny na rubu (naštěstí tak neubírají místo modelům) vystřihovánky dům z první poloviny 19. století a z toho důvodu nemají jednotnou rubovou stranu. To je u karet chyba vcelku závažná, proto jednotný rub získáte přehnutím a slepením stránky - na druhé polovině stránky je totiž zadní strana karet připravena. Zajímá-li vás motiv rubu karet - samozřejmě Mourisson. Svůj názor na práci grafika s logem ABC na krajích potištěné plochy nebudu raději zveřejňovat...
Z tohoto čísla tak lze získat první čtyři karty s tématem kočky šelmovité a jak se v ABC píše, každá série bude mít osm dílů, celkem tedy získáte vždy 32 kartiček... Z toho lze usuzovat, že nemá jít o chvilkovou záležitost. Stále se však nemohu ubránit vzpomínce na starý dobrá atlas ABC - dej mu sběrna druhotných surovin věčnou slávu - zvláště, když opět přímo ABC píše karty nemusíte jen pasivně sbírat. Současný kvartlas se sice může chlubit fotografiemi namísto kreseb, avšak o informační hodnotě rubové strany netřeba vést diskusi...
Ostatně všechno už tu jednou bylo - i atlasová kvarteta, zde například s tématem Indiáni na (nerozstříhávaném čtyřlistovém) přebalu ABC č. 2 ročníku 11.


Do čísla 4 jsou přislíbeny tyto modely a vystřihovánky: letoun Z 37T agro turbo (opakovaná reedice), sběratelské karty (kvarteta) - nezapomeňte! nutno stříhat a slepit, tedy se rozhodně jedná o vystřihovánku!, Škoda Favorit 136L.


Obsah samotného časopisu stojí za... ale co bych se rozčiloval. Buď si ABC rovnou kupte anebo si přečtěte info od našeho zahraničního dopisovatele.

jdi nahoru jdi dolů 2005-01-22
Provedl jsem doplnění informací o modelu Nissan PickUp KingCab, jež vycházejí ze získaného výtisku modelu, který byl přílohou časopisu Doprava a silnice.

jdi nahoru jdi dolů 2005-01-22
Obdržel jsem nečekanou zásilku od firmy Betexa, obsahující následující text: Při počítačovém zpracování v předtiskové přípravě zámku Slavkov došlo k chybě, na kterou se přišlo až po vytištění. Jedná se o díly č. 11 a 12. Správně mají být zrcadlově otočené. Balíček samozřejmě obsahoval i list s opravami.

Úplnou pravdou sice je, že zrcadlově otočený je pouze díl 11 a díl 12 (shodně s dílem 11) je postižen vadou v kresbě, nicméně doporučuji zvýšenou pozornost při nákupu tohoto modelu - vždy žádejte model včetně vložené opravy.

jdi nahoru jdi dolů 2005-01-22
Polský vydavatel Modelik uvedl před koncem roku 2004 na trh model vozu Star 12.185 s montážní plošinou. Prototyp modelu v M 1:25 byl představen již na soutěži modelů v Porąbce, avšak až nyní jsem se dostal k několika kouskům (bohužel jsou již všechny prodány). Že by v Polsku pomalu docházelo k vyčerpání námětů z oboru vojenské techniky? Každopádně je jen dobře, že se stále více objevují i modely techniky civilní.

jdi nahoru jdi dolů 2005-01-22
Konečně mi byla doručena zásilka mových modelů, takže vám mohu přinést informaci o jubilejním čtyřicátém modelu firmy PK Graphica. Je jím návěsový tahač Tatra 815-200N51. Stavebnice obsahuje model tahače a návěsu na přepravu kontejnerů doplněný kontejnerem. Model je v klasickém měřítku 1:32, rozsah stavebnice činí 10,0 listů formátu A4. Autory modelu jsou J. Dojčar a P. Knotek.

Z modelářských luhů a hájů se mi již doneslo pár připomínek k tomuto modelu:

Zkrátka slovy Járy Cimrmana - NEJVĚTŠÍHO ČECHA. Odborníka to praští do očí, vy si toho ani nevšimnete. :-) Model je to pěkný, ale jak je vidět, má dost logických chyb.

Pravdou však je, že kdo bude chyby hledat, najde je všude - že to říkám zrovna já, co? Prohlašuji tedy, že nehodlám shánět odborníka na obrázkovou čínštinu...
Věřím, že model se stane vítaným doplňkem každého vašeho autoparku.

jdi nahoru jdi dolů 2005-01-17
Poslední číslo ročníku 2004 mi bylo doručeno dne 2005-01-13 - vydání do konce roku se bohužel opět nepodařilo stihnout, termín vydání dalšího čísla neuveden. Pokud jde o obsah, vůbec mi nechybí chybějící legislativní okénko a umístění výsledkové listiny na konci Zpravodaje též vítám. Z obsáhlejších článků vybírám recenzi modelu Tatra Jamal Evo a rozhovor s autorem J. Vintrem a vydavatelstvím Parodia. (Neskromně mohu snad zmínit i svůj článek, který však díky ne zcela přesné domluvě vyšel neupraven pro podmínky ZCPM v podobě, v jaké byl již publikován v jiném odborném časopise. Pro rýpaly - bez honoráře. Pro detailisty - tenkrát i tentokrát. )

Grafická úprava ZCPM je oproti minulým číslům o řády vyšší, přesto - anebo právě proto? - že nebyly dodrženy zvyklosti z minulých čísel (nové ikony, názvy rubrik). Číslování stránek opět chybí stejně jako některá diakritická znaménka (Slovo úvodem, Papírové Království). Zůstala i tradiční chyba v pokynech pro bezhotovostní hotovostní úhradu členského poplatku včetně chyby ve v.s.

Bombou čísla je vložená příloha. Brněnské redakci se podařilo získat na svou stranu autory Parodie pány P. Bestra a R. Navrátila a čtenáři ZCPM tak mají možnost sestavit si hned tři modely.
Příznivci vojenské techniky budou určitě potěšeni modelem stíhače tanků Jagdtiger, pacifisté se vrhnou na modely osobních vozů Mercedes S, Škoda Felicia a Volkswagen transporter. Celkový rozsah činí 0,7 strany A4, všechny modely jsou v měřítku 1:87. (S radostí pozoruji stoupající zájem o toto měřítko, které jsem pro modely do ZCPM prosazoval již před pěti lety.)
List s modely obsahuje na rubu informaci a pozvánku na akci Papírové království Brno 2005. V mém ZCPM byla vložena verze tištěná na PC tiskárně, vyrobena je též offsetová verze. Liší se barvami (rozdíl daný technologiemi), úpravou strany s pozvánkou na akci, použitým fontem a lehce i v kresbě instrukcí pro sestavení.

jdi nahoru jdi dolů 2005-01-17
První letošní ABC (číslo 1 vyšlo již v roce 2004 ) přináší dva kompletní modely. Prvním je domek z východních Čech nového autora M. Bartoše - můj tip na E. Doležalovou byl tedy chybný. Avšak chybou není tento model, jež vznikl ruční kresbou. Model rozhodně nevypadá na první autorův kousek a do současného ABC skoro až nepatří - je fakt dobrý.
Autor vyznává tradiční školu arch. Vyškovského včetně čerchovaných čar rušících kresbu. Pro změnu však nenechává jednobarevnou zeleň. Vytkl bych snad jen titěrná popisná číselka a pak rubovou stranu plaňkového plotu (a dvířek), která je bez kresby. Málokdo bude z plotu vyřezávat vzduch, takže by případná nepřesnost kresby na rubu a líci určitě nevadila (ilustrační foto v ABC má vzduch poctivě vyřezaný). Zajímavostí je rozmístění dílů do ploch formátu A5. Celkový rozsah modelu činí 1,5 strany A4, měřítko neuvedeno, předpokládám klasiku - 1:140 až 1:150.
Autor se věnuje i takovým detailům, jako jsou průhledné skleněné tašky ve střeše - vyřezat a zevnitř nalepit další díl - zde bych se přimlouval za to, aby část k vyřezání byla řádně vykreslena, aby se vyšlo vstříc méně zdatným či línějším stavitelům. Rozhodně tentokrát ABC s výběrem autora nešláplo vedle.

Další kousek je jakýsi model modelu - pásový traktor na gumový pohon. Je to odkaz na zcela první ABC z roku 1957, které přineslo návod na zhotovení hračky s pohonem na zpětné natahování. Vrtá-li vám hlavou, jak se papírové pásy otáčí, vězte, že jsou jen imitací a teprve za nimi (ve směru ke středu) jsou opravdová kola. (Podobně jako u levných modelů železnice, kde nepohyblivý plastový výlisek imituje řadu náprav (u parních lokomotiv navíc s koly různého průměru) a uvnitř se skrývají sice funkční ale pouze čtyři kola.)

Sestavit si můžete jednu ze dvou verzí výměnných nástaveb: traktor s radlicí, tzv. buldozer a traktor závodní i s rychlým pruhem. Pro ten případ je k dispozici i figurka startéra...
Rozsah 2,0 strany, vystřihovánka nemá přesné měřítko a to bohužel ani ve vztahu k původnímu modelu , autorem je M. Čihák. Model je označen jako půlstoletá novinka abc (už si začínám zvykat...

Avizovaná novinka stoletá most z počátku 20. století se v aktuálním čísle nevyskytuje.

Příznivci seriálu Papírová archeologie S. Fajkuse najdou v čísle 2 již 9. pokračování.


Do přístího čísla je ohlášena novinka - stoletá novinka most z počátku 20. století, pokojíčky a další kus do nové série figurek - bojovník arabské jízdy. A abych nezapomněl, také první část sběratelských karet - budou s námětem papírových modelů?


Obálka opět filmová - Simpsonovi, poslední strana - Superstar, těšte se, příště rovnou samolepky... O vlastním obsahu ABC není co napsat. Raději... Pro opravdu otrlé pár nadpisů: Najděte si zloducha, Gangsterské muzeum, Spláchněte Explorer do záchodu... Reklamy jsou opět super, za výherce jsem vybral dvoustranu reklamy na časopis mobilhry - tak skvělé recenze mobilů od dvanáctiletých, jako v ABC však v něm asi těžko najdeme. Domnívám se, že princip reklamy vcelku chápu, nicméně to, co je vidno na již zmíněné reklamní dvojstraně 44, 45 je opravdu síla. Animovaná pozadí do mobilu pod kódem MHZCCPB ci MHZNDCB jsou v časpoise pro dvanáctileté opravdu síla. Ovšem kousek s kódem MHZDUMB se dle mne dostává opravdu blízko trestnému činu hanobení rasy. Článek o pandách, jehož hlavním tématem je pandí sex, je pouze slabým odvarem...

jdi nahoru jdi dolů 2005-01-13
Stavitelům modelů staveb jsou již určitě dobře známy modely autora O. Hejla, který naposledy zaujal návštěvníky výstavy v Neratovicích modelem zámku Konopiště. Tamtéž byl k vidění i technologický model dalšího kousku, který je nyní již k dispozici: Libiš - gotický kostel sv. Jakuba a dřevěná zvonice.

Autor tohoto modelu opět prokázal postup ve zvládnutí počítačové kresby a proto je model možno jen a jen doporučit. A těšit se na další kousky. Model tištěný na inkoustové tiskárně je již v prodeji.

jdi nahoru jdi dolů 2005-01-13
Autor modelů zemědělské techniky J. Bouška připravil novou verzi kolového traktoru Kirovec K-700. Jde o předchůdce typu již zpracovaného.

Bohužel autor zatím nesplnil své hrozby naznačující, že se konečně vrhne na tvorbu počítačovou (přestože PC již zakoupeno a výcvik zahájen) a model je opět vytvořen ruční kresbou a vyráběn kopírováním. Příznivci modelů zemědělské techniky ovšem již ví, co mohou od modelu čekat a jistě si i přesto rádi rozšíří své sbírky.

Model je již v prodeji.

jdi nahoru jdi dolů 2005-01-10
Firma PMHT nabízí nový model, ale jen napůl. Model rychlého záchranného automobilu Nissan PickUp KingCab 2,5 TDi 4x4 není standardně určen pro prodej modelářům, ale je přílohou neprodejného časopisu Doprava a slinice. Zájemci o tento model, kteří se k časopisu nedostanou, si mohou sestavit model ze stavebnice vytištěné na laserové tiskárně a to rovnou ve dvou měřítcích: 1:24 či 1:32.

jdi nahoru jdi dolů 2005-01-03
Předchozí příspěvek o modelu pohřebního kočáru včetně potahu a rakve obsahuje zmínku o pantografickém či elektrostatickém zvětšení všech hlavních tvarů... Když jsem kdysi dávno, jakožto mladý čtenář ABC old generation a dalších podobných, spatřil toto zařízení poprvé, byl jsem unesen. A to přesto, že šlo o kousek dřevěné konstrukce, jež neoplýval přesností a tudíž byl pro praktické užití spíše nepoužitelný. Než jsem na to přišel, vkládal jsem do něj naděje, že kresby bude možno překreslovat jinak a lépe než pomocí čtvercové mřížky...

Nedovedu si představit, jak by někdo mohl dnes takové zařízení používat a domnívám se, že mládež vůbec nebude tušit, oč jde. Vyhlašuji tedy další pátrání v níže uvedených soutěžních kategoriích.

jdi nahoru jdi dolů 2005-01-03
Dne dne 2004-12-09 jsem vás zkoušel zda najdete titul obsahující model pohřebního kočáru včetně potahu a rakve. Neozval se nikdo, tedy alespoň ne se správným řešením. Pouze kolega St. Fajkus mi mobiloval, téměř již umořen několikahodinovýh pátráním v regálech paláce knih Luxor. Zřejmě tak činil z eskalátoru, neboť jsem jej stačil pouze nasměrovat do oddělení komiksů. Než jsem mu stačil sdělit všechny potřebné detaily, došlo k výpadku signálu. Schody pojízdné obecné nám zřejmě tohoto známého sběratele papírových modelů odvezly kamsi do podzemních útrob obchodního domu, neboť tento se již neozval a o jeho dalším osudu nám není nic známo.

Kupodivu se neozval ani další známý papírolog J. Kropáček u kterého bohužel není známo ani přibližné místo posledního výskytu. Jeho konec je zahalen tajemstvím a s ohledem na skutečnosti uvedené níže nelze ani přibližně určit, zda oběť zhynula z důvodu stesku po nenalezeném díle, štěstím z jeho nalezení anebo zešílela při jeho následném studiu...

Ve snaze zabránit dalším obětem v řadách modelářů (těch největších konkurentů už jsem se zbavil ) činím tímto razantní krok a přináším obsáhlou informaci o hledaném titulu. Dejme nejprve slovo profesionálům a podívejme se, jak na knihu nahlíží recenzent serveru komiks.cz:

Troufalý experiment, co ještě čtenář vydrží, zakamuflovaný jako vesele barevný kreslený román... Obálka, složená jako mapa či průvodce duševní krajinou hlavního hrdiny, po rozložení zabere několik hodin luštění. Jde o bizarní postmoderní návod k použití, průvodce opatřený grafy, doplněný o nepravděpodobné vystřihovánky hlavních postaviček či o jejich chorobopisy... Nečekám, že by papírové vystřihovánky někdo doopravdy dělal - symbolizují osamělou, nevinnou, světu skrytou aktivitu, jakou je lepení papírových modelů a jakou jsem za svého života poznal do sytosti.
Kdo toho ještě nemá dost, může si nastudovat celou recenzi.

Co je to za dílo, že je v něm skryta taková síla? S názvem Nejchytřejší kluk na světě vypadá v regálech zcela nevinně, nápadnější je pouze z druhé strany, kde je již zřejmé, že by mohlo jít o vystřihovánky. Avšak při rozbalení přebalu se ukáže, že to nebude jen tak a že recenzent to s několika hodinami luštění nepřeháněl ( kompletní vystřihovací sektor přebalu ).
Uvnitř knihy se na první pohled skrývá komiks, teprve po podrobnějším studiu lze nalézt další vystřihovánku - kolotoč. Na první pohled sice vypadá nezáludně, ovšem návod by měl dostatečně varovat:

Tak tedy předkládám k pobavení blbůstku, která jistě osloví chlapečka, holčičku či leteckého pasažéra v každém z nás... Potřeba je jen ostrý modelářský nůž, rovná kovová hrana, běžný klih a ta trocha volného času, kterou mají cestující v letadle k dispozici...

Přenese-li se laskavý čtenář přes naznačené nesnáze, čeká ho dále vyšší stupeň v podobě architektonického a sídlotvorného stavebního celku včetně terénu a porostů. K oživení rozsáhlého komplexu je určen dopravní prostředek s alternativním pohonem - onen hledaný model pohřebního kočáru včetně potahu a rakve. Nechejme opět promluvit dotyčnou knihu:

Ani velmi laxní čtenář si nemůže nevšimnout, že tento román je doplněn několika zajímavými a zábavnými refrenčními příručkami. A přestože jsou papírové vystřihovánky občas zavrhovány jako dětinské hrátky či pošetilé nesmysly, jež pro solidního zájemce o krásnou literaturu nemohou mít žádnou cenu, autor doufá, že tyto zaostalé negativní předsudky - jež vážně neslouží ničemu jinému než umenšení zážitku z evokativního díla - budou rozptýleny estetickými a uměleckými kvalitami této modelářské lahůdky. A navíc, stále častější výskyt těchto papírových hraček v seriozních knihách, dramatech a podnikových prezentacích by měl umlčet i toho nejvýřečnějšího a nejzavilejšího kritika. Autor uznává, že vytištěná předloha je příliš malá, aby výsledný model působil výrazným a uspokojujícím dojmem, poukazuje však na to, že při pantografickém či elektrostatickém zvětšení všech hlavních tvarů a pečlivém studiu základů stavebnictví bude dotyčnému usilovnému řemeslníkovi potenciální odměnou relativně užitečný model. Pro úspěch podniku je klíčové vlastnictví vodových barev, ostrý nůž a minimální zkušenost v milostných vztazích s opačným pohlavím.

Není nutno zdůrazňovat, že slepení přeložených modelů není k plnému vychutnání tohoto příběhu zcela nutné, ovšem ti, kdož před tímto hrdinským kouskem necouvnou, se obšírněji obeznámí s dalším rozměrem vyprávění a navíc budou moci svým přátelům a rodině ukazovat hezké miniatury, i když se jim tento fiktivní svět v hlavě dávno rozpadl na masu špatně zapamatovatelných podružných detailů. Autor této cvičebnice se s přihlédnutím ke své relativní inteligenci a matematickým dovednostem vzdává veškeré odpovědnosti za měření dílů, skladů a slepování spojů a žádné nároky vznesené z tohoto titulu tedy nebudou uspokojovány.

Poznámka: jakýkoli student dějin popisované čtvrti si jistě povšimne, že předkládaná rekonstrukce není zcela důsledná - vzhledem k tomu, že se zakládá na útržkovitých vzpomínkách, některé detaily si mohou navzájem protiřečit, případně se překrývat. S jistou rezervou je třeba počítat i v tom případě, pokud při sledování některých jednotlivostí této pomůcky bude člověk experimentovat s časovou osou, neboť některé ulice byly přejmenovány, vegetace povyrostla a lidé spojení s tímto místem se buď odstěhovali, zemřeli, anebo se jim oslabil relativní smysl pro proporce. Jak jsme již vysvětlili výše, i přesto mohou čtenáři, kteří mají zájem o komplexnější pohled na události vylíčené na těchto stránkách, nalézt jisté rozptýlení při zpracování přiložené vystřihovánky, neboť ta umožňuje lepší orientaci v popsaných končinách a přinejmenším může rozjasnit nějaké to chmurnější nedělní odpoledne.

Pokyny: vzhledem k všeobecně intuitivní povaze úkolu tu netiskneme žádný podrobný návod; máme za to, že odpovídající čísla, písmena a nákresy inteligentnímu čtenáři postačí a že s jejich pomocí práci dotáhne do konce. Díly pečlivě vystřihněte a vyvarujte se nanášení přílišného množství lepidla na nechráněné povrchy, neboť takto se model jen zkazí a nikdy nebude vypadat jako hotový. Rovněž prosím nechte všechny slepené díly pořádně vyschnout a teprve potom se je pokuste složit: netestujte jednotlivé díly, protože byste tím mohli poškodit citlivé spoje. Pokud narazíte na obtíže, měli byste celý podnik okamžitě ukončit.


Jak vidno, určeno opravdu jen pro silné nátury. Už jen proto, že chcete-li lepit originál, musíte si zakoupit dva exempláře knihy (690 Kč za kus), neboť je užito ábíčkovské finty model na rubu modelu. Přečtením tohoto článku jste vyjádřili souhlas s tím, že se vzdáváte jakýchkoli nároků pro případ, že výsledek vaší práce dopadne takto. Slabším povahám doporučuji náhradní titul.

text a foto: Nejchytřejší kluk na světě, BBart

jdi nahoru jdi dolů 2005-01-02
Dne 2004-12-08 jsem na vás uchystal malý testík v duchu hesla "než se začteš do novin, podívej se, komu patří". Zakomponoval jsem do článku několikero nepravdivých informací, čekajíce, kdo zareaguje... Neozval se nikdo, doufám, že jen proto, že mu to za to nestálo...

Můžete tedy i nadále jezdit metrem bez obav, že došlo k přejmenování stanice I.P.Pavlova., ba ani kontrolního sčítání se nemusíte obávat, přestože opravdu proběhlo. Pravdou bohužel není ani to, že během slavnostního křtu knihy MPR bylo lze volně čerpat z vystavených knih...

Vše ostatní v článku uvedené, ač se to může leckdy nezdát, se vskutku stalo...


archiv zpráv

starší zprávy

novější zprávy

aktuální zprávy