Noviny

2006-01+02+03


archiv zpráv

starší zprávy

novější zprávy

aktuální zprávy


jdi nahoru jdi dolů CPM - aplikace nové struktury V. - Václave, kamaráde, budeš mluvit? /25
2006-03-27 / 657

Tento příspěvek není o papírových modelech, nečtěte jej! Navíc obsahuje neslušná slova, náznak osobního útoku, snaží se řešit osobní spory, je jednostranný a neobjektivní. Nikdo neví, kde se tu vzal a zatím se jej nepodařilo smazat. Rozhodnete-li se přesto příspěvek dočíst až do konce, činíte tak zcela dobrovolně a bez donucení (vyjma nutkání vaší vlastní zvědavosti) a výslovně na vlastní riziko.
Chcete-li se dočíst něco o papírových modelech, přejděte do jiné sekce, například nové modely.


Větu z titulku, byť poněkud modifikovanou, určitě všichni znáte, kdo slyšel pány Lábuse a Čtvrtníčka, nemůže zapomenout. Podobně jako ve fotbale jsem si chvilkami připadal při zpětném čtení mé korespondence s místopředsedou CPM, o.s. Václavem. Na rozdíl od fotbalových bafuňářů jsme se ale nedomlouvali ohledně kapříků či jablek avšak bohužel ani o papírových modelech. Protože se domnívám, že jde o zajímavou ukázku, ve které nakonec vůbec nejde o slovník, čtěte sami.

Kdesi na webu s DF CPM jsem kromě jiných našel i Václavův příspěvek obsahující kromě jiného též textík no coment. Protože jsem nevěděl, jak s Václavem po malé názorové roztržce ohledně zrušení mého účtu na DF CPM navázat v naší milostné korespondenci, napsal jsem mu email:

neděle 2006-03-12 23:28 MiG > VJ

Uznavam, ze na web to asi nepatri, ale nemohu Ti nenapsat:
Mily vole, "coment" se anglicky pise s dvema "m" :-))))))))))))))))))))))))))
MiG

Nečekal jsem, že ho potěším, nicméně kapička uznáníčka, že píši jemu a nikoli na web by bodla. Václav však zareagoval vcelku ve svém stylu:

pondělí 2006-03-13 10:45 VJ > MiG

Nez me budes poucovat v anglictine, tak se nejdrive neco nauc VOLE
http://nocoment.canalblog.com/
http://www.geocities.com/lunarkids/com.html
-:) V.

Václavova sebevědomá odpověď mne, přiznávám, trochu zviklala, takže jsem se vrhl na síť sítí a výsledek mu vrátil i s komentářem:

pondělí 2006-03-13 15:48 MiG > VJ

Zdar.

Delas si ze mne prdel!?
To cos mi poslal ma byt argument?

Dej si v Googlu hledat "no coment" a no comment" a zjistis pomer 399.000 ku 19.400.000, coz je cca 1:48,6.
Pravda je, ze kdyz to prepoctu, tak mi vychazi dva blbci na 98 ucencu - coz ale neodpovida realite.

Takze si zkus treba:
http://slovnik.seznam.cz/search.py?wd=coment&lg=en_cz
A zkus tam do A>CZ zadat text "coment", schvalne, co to udela?
Chces-li zkusit dalsi, na http://www.geocities.com/cztranslator/ je kybl odkazu. Uspejes tak akorat u amatera na http://web2cz.forrest79.net/ .

Takze cekam, jak mi napises, zes to napsal naschval, abys mne potocil.
V kazdem jinem pripade musim tvrdit, ze jses absolutne neschopen uznat ze se mylis, byt by slo o sebemensi proktinu.
Vole! :-)

Mej se hezky a zase napis. Tak srandovnich mailu mi zase tolik nechodi.
MiG

Ne že bych chtěl Václava honit k rychlé odpovědi, ale všiml jsem si na webu DF CPM, že dotčený příspěvek nejspíše zmizel. Také mne napadlo, že za to možná opravdu nemůže, proto jsem Václavovi napsal znovu:

pondělí 2006-03-13 22:45 MiG > VJ

Zdravim Te.
Zda se mi to, ze prispevek s Tvym super vyrokem "no coment" z DF zmizel, nebo jen neumim hledat? Aha vlastne, bylo tam hlasovani na zaklade ktereho... Cizi slovo "hlasovani" cti jako "alibi"... :-))))

Ale ted vazne:
pokud ses napriklad dyslektik nebo neco takoveho, rekni to na rovinu a ja si prestanu Tvych jazykovych prohresku vsimat, protoze za to nemuzes, coz pochopi i takovy blb, jako ja.

Jinak se nad sebou zkus vazne zamyslet a zkus si predstavit, ze nekomu rikas, ze ma pravdu a Ty ses sekl. Muzes to nacvicovat treba nejprve doma pred zrcadlem, abys nemusel hned mezi lidi. Uvidis, ze se Ti z toho huba nezkrivi a casem se odvazis to rici i nahlas pred nekym jinym. Urcite se najdou taci, kteri to oceni a urcite to nebudu jen ja - kdyz uz Ty nedokazes ocenit to, ze jsem to tentokrat napsal primo Tobe a nikoli na web.

Pokud vsak ale je to dle vyse uvedeneho, dej vedet, protoze bych si musel pripadat jak debil, kdybych delal neustale takoveto narazky treba na nekoho, kdo moc nevyrostl. (Hadej, proc si davam pozor a naschval jsem nenapsal zadne konkretni jmeno? :-) ).

Takze se mej a zase neodpovez. :-)

MiG

Václav se přemohl, ale, jen potud, aby odpověděl. Na to, aby to bylo k tématu mu už nějak nezbyly síly:

úterý 2006-03-14 9:37 VJ > MiG

http://papirovemodelarstvi.cz/forum/viewtopic.php?t=277

I ja "NEOMYLNY" umim uznat chybu - jinak disgrafik a dislektik je moje druhe jmeno (to uz snad vis docela dlouho ne -:)

Jinak s sebou hejbni at mas brzo postaveny ten web - sleduji te uz delsi dobu jak rozhazujes site a docela ti preju uspech.
Bez ironie - dalsi funkci web nebude na skodu.

Jak rika ten tvuj Vaclav - cas uz nazral -:)

Cest
V.

Tím to zvadlo. Pokud jde o Václavovu zmínku o tom, že umí přiznat chybu, pak ANO, učinil tak. Šlo o tak závažnou skutečnost, že se spletl, když tipoval, že PKG nikdy nevydá model vozu BZ-ZIS-5V.

Čekal jsem téměř dva týdny, avšak Václav již nijak nezareagoval. A protože mně už také nezbyly síly na další pokusy ale pouze na tento příspěvek, tady ho máte. Chtěl jsem jím jen ukázat, jak Václav přistupuje ke kritice jakéhokoli druhu: bez rozmyslu zaútočit, roznést na kopytech, zamést. Možná má takovou alergii pouze na mne, v tom případě by to vysvětlovalo alespoň většinu nedorozumění mezi mnou a CPM, kteréhož je Václav řídícím mozkem.

Ptáte se, proč to tu píši? Koho to jako má zajímat? No tak tedy hurá pro přihlášku!!!

P.S.
Václave, Ty šibale - bez ironie - Ty víš o nějakém dalším vznikajícím funkčním webu? Já žádný nechystám, plánuji jen vylepšení stávajícího, který sice s obtížemi, ale přesto již nějaký ten pátek funguje. Tak jak jsi to napsal to totiž může vypadat, jako že se chystám vyrobit další nový funkční web jako doplněk k již stávájícím několika funkčním cépéemáckým...


jdi nahoru jdi dolů ABC 51/07 - obsah čísla a reakce /21
2006-03-26 / 656

ABC číslo 7 přináší další pokračování série Proměny pražské Malé strany od autora R. Vyškovského. Na necelé jedné straně najdete tentokrát dům U Tří hvězd a dům U Petzoldů ve starším provedení.

Sérii historických tramvají od M. Dudáše si můžete rozšířit o kousek nazvaný elektrický motorový vůz 200 - salonní. Model v měřítku 1:87 je opět doplněn podložkou s dobovým pozadím, celkem jsou tedy k rozstříhání určeny 2 listy.
(Při stavbě pouze nevěřte dílu střechy č. 17, že na něj přijde nalepit díl podvozku 21. Díly 21 patří na díl 1, přestože tam je vyznačeno 24.)

Myslitele potěší hlavolam Invertible cube od M. Kupčákové - na ploše 0,6 listu.

Nezničitelné kvartlasy samozřejmě nechybí...



Účast v dalším čísle přislíbil model tanku LT 38 včetně figurek (měřítko tipuji 1:87, anebo easy 1:50?), pokračování série Proměny pražské Malé strany - kupodivu nikoli novější podoba již vydaných domů U Tří hvězd a U Petzoldů ale novější podoba ještě nevydané stavby Kaiserštejnský palác.


jdi nahoru jdi dolů PK Graphica - BZ-ZIS-5V - vojenská cisterna
2006-03-19 / 655

Víte kdy skončila druhá světová válka? Ne, nechci vás zkoušet ze znalostí dějepisných dat, to je pouze malá narážka na text na obálce nové stavebnice vydavatelství PK Graphica. Tou je model sovětské vojenské cisterny BZ-ZIS-5V, tolik očekávaný. Na dávné náměty vydat model náklaďáku, který by měl šanci uspět i u polských modelářů, tedy v měřítku 1:25 a s inetriérem, odpovídal vydavatel velmi dlouho zamítavě. Model ZISu měl být a je první a první informace o něm proskočily ještě v době, kdy uhlí bylo přesličkou...

Nyní je tedy model zde, měřítko v žádané hodnotě 1:25, požadovaný interiér - nezbývá tedy, než se pustit do stavby. Čeká vás celkem 5 listů (kupodivu v rozích nečíslovaných) doplněných kouskem fólie pro zasklení oken. Sestavit lze i verzi bez interiéru, neboť díly karoserie mají vytištěna i skla oken - uděluji pochvalu. Součástí modelu je dále upozornění na nutné dobarvení dílu 126 (schránka pod lávkou na levé straně vozu), který je vytištěn bíle.

A co je s tou válkou? Obálka modelu nese texty "1945 - 2005" a "60. výročí ukončení II. světové války". Ostatně i katalogové číslo modelu 41 a uvedený rok vydání 2005 svědčí o tom, že model jste měli dostat do ruky poněkud dříve...


jdi nahoru jdi dolů PropagTeam - Tatra 805, Tatra 813 8x8, Tatra 111
2006-03-19 / 654

Poněkud složitější, než minule zmíněné modely, jsou modely od firmy PropagTeam. Nově jsou k dispozici modely vojenských valníků Tatra 805 a Tatra 813 8x8
K mání je nově i starší kousek Tatra 111R.

Všechny modely jsou tištěny pouze dvoubarevně, neobsahují textový ale pouze jednoduchý obrazový návod.


jdi nahoru jdi dolů Parodia - Jagdpanther, ruský buldozer
2006-03-19 / 653

Již na akci v Brně se mi dostaly do rukou nové modely od Parodie, až nyní však mám čas vás o nich informovat. Jedná se o další kousky ze série sešitů s omalovánkami, tedy modely určené spíše začínajícím modelářům.

Sérii modelů vojenské techniky v M 1:48 si můžete rozšířit o model německého stíhače tanků Jagdpanther, vozový park strojů stavebních pak o ruský buldozer.


jdi nahoru jdi dolů 2006-03-10 / 652

Už je to tady! Už je to tady!! Už je to tady!!!

Tak takhle jsme prý pořvávali na náměstí, když se to lámalo. A co budeme řvát, až se to bude vracet? Jak vracet, ptáte se? Co vracet, lekáte se? Máte pravdu, nic se vracet nebude, protože je to pořád v nás!

Nežeru CPM a nežeru místopředsedu Václava. To možná více lidí, ale já to říkám aniž bych se za to styděl a sem tam mám širší publikum. A to je zle! Ale co, jsme přeci jen nedokonalí lidé a já zprvu v podstatě jen hlásil nesouhlas s jeho názory. Domnívám se, že jeho přístupem ve mne vypěstoval potřebu kritizovat každý jeho krok, což - uznávám - ode mne taky není asi zcela správné...

Zřídilo si nedávno CPM nový web, zvaný oficiální, který zatím nabízí jen diskusní fórum. To mi stačilo k tomu, abych tam zapsal pár mých připomínek a aby Václav nezodpověděl pár mých dotazů - jak typické pro něj. Namísto toho začal vyhrožovat - sorry, začal vyhlašovat varování a to počínaje druhým - že mi zruší účet. V takových situacích se umím sebrat a vypadnout sám (CPM ví a zná). Takže jsem to udělal i nyní a požádal o zrušení účtu. Václav to vykonal ale nezapomněl k tomu založit zcela nový příspěvek, což je dle mého názoru provokace stejné úrovně jako některé mé texty. Budiž, neberu mu to, ale proč dělá to, co mně vyčítá? Anebo obráceně: proč mi vyčítá to, co sám dělá? No stane se, ale proč svůj příspěvek chlapácky nazval "MiG sestřelen" nechápu ani já, ani někteří další čtenáři. Na pravou míru to uvedl až když se objevily názory mírně s ním nesouhlasící.

To, že mi není jasné, jak Václav chce někomu zabránit aby si zřídil třeba 28 nových účtů ještě neměl být důvod pro to, abych to dělal, k sestřelenému MiGu jsem však již mlčet nedokázal. Proto jsem dnes na DF CPM založil nový účet za účelem vložení jediného příspěvku. A protože jsem během jeho kontroly zjistil docela závažnou skutečnost, na kterou jsem nezapomněl upozornit, čekám jakožto reakci admina, že celý příspěvek bude zrušen. Proto jej uvádím i zde.

A o tom to všechno je, že Václav neumí přiznat pravdu druhých! MiG nebyl sestřelen ani zablokován, MiG se rozhodl odletět zcela sám. (A kdykoli se rozhodne, zase přiletí... )
Naše vzájemná řevnivost sem opravdu nepatří a protože s Václavovými názory nemohu souhlasit a vždy si budu mlít svoje, nedělal bych nic jiného... Takže opouštím letiště.
Ostatně dal jsem tomuto DF čas do konce roku 2006, aby se ukázalo, co v něm a v CPM je - zatím to pro mne vypadá nadějně, když se tu někde píše, kolik tisíc příspěvků už tu je... - to je totiž to nejdůležitější. Přestože nejsou všechny příspěvky tak rýpavé jako moje, informační hodnota většiny některých (mých samozřejmě též) se limitně blíží nule...
Ale k věci - protože nůž na krk se stejným termínem jsem dostal i já a mnou plánované změny webu P a p e r M o d e l . c z , kašlu tady na to a jdu tvořit. (Snažím se o to už několik desítek měsíců tak doufám, že se to konečně pohne.)
Pokud jde o můj vztah k Václavovi a CPM, chápu, že nezasvěcení mohou být zmateni, ale domnívám se, že řadu věcí by měl vysvětlit sám Václav. Protože se k tomu ale zjevně nemá, budu si muset udělat trochu času já sám a hodit to do pera... Třeba se spolu konečně srovnáme, když se to všechno vybleje... taková Václavova (Klausova samozřejmě ) tlustá čára by to mohla být...
Mějte se hezky a užívejte si to tu.
MiG
P.S. Víte o tom, že CPM má kromě nové domény také už i hymnu?
P.S. 2) A hleďme! Přeci jen vzpomínka na staré dobré časy! Na webu CPM řádí cenzura?! Nevěříte? Zkuste do příspěvku vložit URL mého webu: P a p e r M o d e l . c z (samozřejmě bez mezer) a uvidíte. Václave, ty koni, ty se nepoučíš? Takhle blbě se nechat nachytat! )

Příspěvek byl po úspěšném vložení k nalezení na URL http://www.papirovemodelarstvi.cz/forum/viewtopic.php?p=1668#1668 .

Takže jaké poučení mělo z tohoto příspěvku vyplynout? Že na webu CPM vládne cenzura. Nejde o zrušení mého účtu, o to jsem sám žádal. Jde o to, že řetězec PaperModel.cz je úspěšně nahrazován řetezcem "..ypákovník". Což o to, rypák jsem fakt dobrý - dost dlouho jsem to trénoval - ale když se tento text před časem objevil jako nadpis příspěvku (ve kterém si kdosi stěžoval, že se již týden nemůže přihlásit na můj web - asi proto, že se hlásit netřeba ), vznikla okolo toho diskuse, co že to má znamenat a Bernie psal něco v tom smyslu, že značka ".." mu říká akorát cosi (on to psal přesně, já si to nepamatuji) o síle podlepení. Admin Václav se do diskuse též zapojil, ale ani slovo o tom, kde se tam ten text vzal...
Před chvilkou (cca ve 22:20) jsem výše uvedený příspěvek již nenašel... Abych Václavovi nekřivdil, domníval jsem se chvilku, že zrušením mého účtu zmizely všechny mé texty, ale není tomu tak.

Když jsem v sekci Obecná diskuse založil příspěvek Vzhled tohoto DF , kde jsem (možná ne zcela vhodným způsobem) upozornil admina na nehezkou vlastnost DF projevující se tím, že nezvládá široké obrázky a vyrábí otravný vodorovný posuvník přičemž schovává část textů vpravo, nebylo samozřejmě odpovězeno. Nyní zjišťuji, že můj text byl odstraněn, přičemž jsem zůstal uveden jako autor příspěvku (ve kterém nyní nemám ani písmeno). Typická Václavova nedůslednost (čtenáři ABC znají z upravovaných stoletých novinek).

Takže soudruzi, takto tedy opravdu ne! Že cenzuru provozuje třeba globální Google na čínském internetu ještě neznamená, že je to dobře a že by tím jinde sbíral body. Ano, vzpomínám si a přiznávám, i já jsem měl v roce 2000 na svém DF odfiltrován text Modelex, což budu dnes omlouvat konkurencí mezi podnikatelskými subjekty. Jenže jsem brzy přišel na to, že tudy cesta nevede a zrušil jsem to. (Časem jsem přišel i na to, že i s konkurencí je třeba realizovat obchody...)
Ovšem pokud chce cenzurovat nezávislé občanské sdružení nabízející pořadatelský a jiný servis, neměli bychom být ve střehu?
Ale dost možná, že podle Vaška zatím ještě neuzrál čas. Pro neznalé malé vysvětlení - toto je věta Václavem hojně používaná jakožto reakce na dobrý nápad, jehož autorem však nebyl on. Pro nevěřící: Václav ubezpečující se, že čas ještě neuzrál.
Prostě Václava mám nejradši, protože je kus.

A o co že jde s tou hymnou zmíněnou výše? Vy to opravdu nevíte?
CPM má vlastní hymnu, která bude zpívána všemi přítomnými členy na každém setkání členů CPM. Dále pak je nařízeno zpívat ji každých pět minut na každém zasedání všech orgánů CPM včetně zasedání výjezdních...
hymna CPM


jdi nahoru jdi dolů 2006-03-10 / 651

Nové Ábíčko obsahuje další díl série Proměny pražské Malé strany od autora R. Vyškovského. Na jedné straně najdete dům U Neděle a Mehrovský dům v novější podobě (tedy po roce 1650). Na 0,5 strany jsou zopakovány plánky k sestavě.

Druhým modelem čísla je historický dvojplošník - stíhačka Aero A-18. Autorem modelu je arch. R. Vyškovský, rozsah modelu činí jednu stranu (s bílý rohem), měřítko neuvedeno ale spočítáno na 1:50.

Pro příznivce Pusík stylu je k dispozici Škoda Octavia Škoda Fabia combi. Bez měřítka, jeden díl. Reklamní záležitost...

A samozřejmě kvartlasy...

A vložený super svítící náramek! Určitě potěší i zatím nečtoucí členy rodin. Pytlík je bez označení výrobce... jestlipak má náramek atest zdravotní nezávadnosti...?



V příštím čísle očekávejte další pokračování souboru Proměny pražské Malé strany a další kousek od M. Dudáše - elektrický vůz č. 200 - salonní historickou tramvaj i s dobovým pozadím.



Podíváme-li se detailněji na ostatní obsah, celkem standard. Nejprve na straně 29 najdeme info, kterým se redakce redakce chlubí, že těm, co "propásli začátek seriálu" znovu nabízí mapy k sestavě. K čemu budou bez oněch prvních modelů netuším...
Primitivní model vozu Škoda Octavia je dalším důkazem pusíkizace ABC. Pro úplnost a pro sběratele zbývá dodat, že dotčená vystřihovánka již byla vydána i mimo ABC.
Pokud jde o Aero A-18, jde o klasickou architektovu ruční práci, které není co vytknut. Lze jen doplnit, že letouny značky Aero mají mezi modely ABC slušné zastoupení:

vydánomodelMautor
ABC 19/21, 1/25Aero A-14 Brandenburg Richard Vyškovský
ABC 4/25Aero A-10M 1:72Vladimír Hynek, Jiří Suk
ABC 3/26Aero A-42M 1:72Vladimír Hynek, Jiří Suk
ABC 18/27Aero A-11M 1:Vladimír Hynek, Jiří Suk
ABC 6/38Aero L-59M 1:72Michal Antonický, Pavel Skokan
ABC 12/39Aero L-39ZAM 1:72Michal Antonický, Pavel Skokan
ABC 6/51Aero A-18M 1:50Richard Vyškovský
    
   další Aera vydána mimo ABC:
Fifík 5/98-99Aero L-29 Delfín Marián Hlaváč
Fifík 7/00-01Aero L-39 ZA Albatros Milan Bodzan
Albatros 7412 Aero Ae-15M 1:Václav Šorel, Jaroslav Velc
    
   a pro změnu také jeden automobil:
NTM 1967Aero 500M 1:25František Mika

K Aeru tak lze dodat již jen to, že pro zájemce o zhotovení výpletu máme v prodeji gumovou nit, při jejímž použití budou vaše výplety vždy pěkně vypjaté.

Další obsah ABC je samozřejmě super jako vždy: 17% obsahu (10 stran) tvoří inzerce, 13% (7,6 x A4) rubriky s krátkými článečky o všem, o síti a o HW - tedy věci, kterých je všude plno a ABC si kvůli nim asi stěží někdo kupuje. Celých 6% obsahu (3,7 strany) je věnováno komiksům (včetně kocoura) dohromady s kvartlasy a 28% (17 stran) zabrala obálka, redakční povídání na různá témata, inzerce ABC na ABC, soutěže a lušťovky. Samotného mne překvapilo, že na velké články zbylo 27% obsahu (16 stran), ale je to číslo sporné, když největší z článků (5 stran) o freestyle motokrosu je doplněn jednou stranou soutěže a na straně 51 pak reklamním sloupkem na 0,3 strany.
Zbylých 10% (5,8 strany) je věnováno modelům, návodům a článkům modelů se týkajících (aktuálně 0,7 strany z akce Papírové Království Brno).

Krátký článeček na straně 5 je zařazen mezi redakční sdělení, přestože se týká papírových modelů a docela úzce - časopis ABC hledá spolupracovníky. Už zase, chce se říci. Vždyť to přeci není tak dlouho, kdy se něco podobného dělo. Pokud se nepletu, je to cca šest až sedm let a bylo to již za nového vydavatele, tedy Ringieru. Takže noví autoři hlašte se v hojném počtu, když už nyní víte, jaká je vám určena životnost.


jdi nahoru jdi dolů 2006-03-06 / 650

Určitě! Rozhodně! Každopádně! Jen by si měli vzít doprovod, který za ně bude vypisovat přihlášky...
Oč jde? Co že se to děje? Vcelku nic, jde jen o mou soukromou odpověď na jednu z anket na "oficiálním webu CPM": neverending story II.
source: Official sites of association of paper modellers of Czech republic

Musím zjistit, jak se žádá o zrušení loginu...


jdi nahoru jdi dolů 2006-03-05 / 649

Kromě minule zmíněných doplňků pro modely staveb vyřezávaných laserem jsou k dispozici i další kousky. Například kříže (které jsou však nabízeny již od roku 2005), vhodné zejména pro modely O. Hejla. Novinkou jsou však doplňky pro skanzen obsahující žebřiňák a sadu nářadí.

Když jsem přemýšlel, jak upoutat pozornost na střešní krytiny, napadlo mne vyrobit pár figurek a osadit je jako pokrývače. Jenže kolegu Radka, který střechu lepil, figurky zaujaly natolik, že si vyžádal další typy včetně bicyklů a začal řádit a umisťovat je do všech možných i nemožných situací. A přestože figurky byly původně záměrně vyrobeny z černého papíru, aby nepoutaly tolik pozornosti, nainstalovány jakožto nikoli statické ale akční, vypadají opravdu lákavě. Pro toho, kdo se nechá zlákat jsou nyní připraveny figurky v různých měřítcích. (Vzhledem k velikosti, respektive malinkosti, jsem zatím nebyl schopen pořídit lepší fotografie.)

Dodejte svým modelům čtvrtý rozměr osazením dvojrozměrných figurek!
Kompletní přehled doplňků.


jdi nahoru jdi dolů 2006-02-28 / 648

Jak již bylo naznačeno, byly na akci v Brně představeny nové papírové doplňky pro papírové modely vyráběné vypálením laserem. Jen pro upřesnění: k výrobě není používána upravená vyřazená CD-ROM jednotka, jak jsem v minulosti občas někomu tvrdil. Jde o vyřazenou jednotku DVD-RW .

Podívejme se dnes na doplňky pro modely staveb v měřítku známém z modelů budov skanzenu ABC, tedy cca 1:140 až 1:150, které jsou použitelné i pro stavby pro modelové kolejiště "N", tedy 1:160. Jsou vyráběny z již barveného papíru, takže je lze ihned použít a suchým procesem rovnou osazovat.

Prvním, již v minulém roce nabízeným doplňkem, byly dřevěné ploty, v současnosti jsou k dispozici tři verze lišící se tvarem a velikostí planěk. Při instalci k modelu budou rozhodně vypadat lépe a věrohodněji, než ploty s nakresleným modrým vzduchem.
Dalšího vylepšení modelů staveb lze dosáhnout užitím střešní krytiny, prozatím v podobě šindelů a jednoduše pokládaných klasických pálených tašek. S ohledem na větší spotřebu (dle plochy střech modelu a vkusu každého soudruha ) asi tento doplněk nebude tolik využíván.
Posledním dnes představeným doplňkem jsou okna a dveře. Ty sice budou vhodné spíše pro stavitele vlastních domečků, přesto však je lze použít například při výrobě domečků osvětlených

O dalších kouscích, které je vidno na fotografiích (žebřiňák, žebříky, nářadí...) zase něco až se vrátím...


jdi nahoru jdi dolů 2006-02-28 / 647

ABC číslo 5 přináší pokračování série Proměny pražské Malé strany od autora R. Vyškovského. Na jedné straně najdete dům U Neděle a Mehrovský dům. Model je i tentokrát doplněn článkem o stavebním vývoji Malé Strany od autora modelu R. Vyškovského.

Druhým modelem čísla je vůz F1 McLaren M 23 v měřítku 1:24. Autorem modelu o rozsahu 2,0 strany je P. Špinler a I. Lupták. Model představuje vůz z roku 1976 (model vozu McLaren M 23 z téže konstruktérské díly, který vyšel ve Speciálu ABC, představoval vůz z roku 1974).

A samozřejmě kvartlasy...



V příštím čísle očekávejte pokračování souboru Proměny pražské Malé strany a historický letoun - stíhačku A-18.


jdi nahoru jdi dolů 2006-02-20 / 646

Už dlouho jsem neudělal radost mému úhlavnímu příteli Václavovi, takže alespoň něco malého: neverending story
source: Official sites of association of paper modellers of Czech republic


jdi nahoru jdi dolů 2006-02-20 / 645

Opět s malým zpožděním, tentokráte způsobeným dlouholetým vývojem, vám mohu představit pár nových doplňků pro papírové modely, které jsou připravovány vyřezáním laserem. První seznámení s nimi zde proběhlo již dne 2005-03-24, kdy byla představena lodní zábradlí použitelná na širokou produkci modelů lodí v měřítcích od 1:100 až 1:400 (nabídka zábradlí by měla být v brzké době rozšířena o další varianty).

Z dalších jsou pak k dispozici například ozdobná mříž na kašnu pro model liberecké radnice či pantograf pro model elektrického motorového vozu M 400.001
Zatím spíše pro plastikové modeláře bylo určeno papírové listí dodávané firmou Fiba Model. Dubové, javorové či lipové listí, prodávané již v konečné barevné úpravě a v různých měřítcích, je výhodně použitelné v diorámatech. Na akci Papírové Království 2006 v Brně bude nově dostupné i v měřítku 1:25 - na ukázku listí dubové.

Stavitelům budov, zejména lidové architektury, nabízíme vypalované dřevěné ploty v měřítku cca 1:150, tedy použitelné jak pro ábíčkovské modely staveb arch. Vyškovského tak i pro stavby do kolejiště "N". V současnosti jsou k dispozici dva druhy: ozdobný a plaňkový. Novinkou na zmíněné akci budou papírové střešní krytiny - modeláři toužící po plastickém zvýraznění svých staveb si tedy budou moci své domečky vyšperkovat a na krov položit buď šindel anebo klasické pálené tašky. Krytiny jsou připraveny v pruzích, které se pokládají jako skutečná krytina, tedy od spodní hrany k hřebenu.

Kromě toho, že se pokusím do Brna doladit i ony plastické komíny patrné na fotografiích, mohu ještě prozradit, že pro modely skanzenu jsou připraveny i další doplňky...


jdi nahoru jdi dolů 2006-02-16 / 644

S malým zpožděním, čítajícím cca 4 měsíce, jsem zjistil, že jsem zapomněl publikovat mé připomínky k modelu kombajnu Fortschritt E-514, jak jsem sliboval v úvodním infu o tomto modelu. Činím tak tedy opožděně, leč přece.

Nejprve však dovolte malý úvod:
model žací mlátičky, neboli kombajnu, mne lákal již dávno a když se objevil J. Bouška, těšil jsem se na jeho zrealizování. Jirka je trochu svérázný autor, což je vidět i na jeho ručně kreslených modelech. Jsou sice zajímavé, ale něco jim prostě chybí. Rozhodl jsem se investovat do něj čas a pokusit se jej někam směřovat. Šlo to fakt těžko... avšak dohodli jsme se, že zkusíme kombajn E-512. Autor se vrhl do práce s tím, že kresba a barevnost nemusí být zcela přesná, neboť ji přepracuji na počítači, vyžadoval jsem hlavně bezchybnou konstrukci.
Počítal jsem s tím, že u modelu na osm volně ložených stran A4 to nebude jednoduché, ale skutečnost mne překvapila. V březnu 2003 jsem nakreslil cca polovinu modelu, když jsem se vrhl na kontrolní lepení, čímž jsem získal 3D důkaz o naprosté nesestavitelnosti již zpracovaného. Po trochu neklidné debatě s autorem tento přislíbil, že model přepracuje a já se těšil na verzi 2.0 - ta mi byla oznámena zhruba za dva dny. Dodnes jsem se však žádným způsobem nedokázal vnitřně přesvědčit o tom, že model takového rozsahu lze napráskat za dvě odpoledne a verzí 2.0 jsem se odmítl zabývat, čímž projekt skončil. Autora J. Boušku jsem varoval před nástupem počítačových autorů aniž jsem samozřejmě tušil, jak málo se zmýlím...

Na akci Chodov 2004 se zčistajasna, vedle páně Bouškovy expozice, objevil kombajn Fortschritt E-514 neznámého autora M. Kružíka. Z tohoto modelu byla řada modelářů na větvi (což je mimochodem velmi nebezpečný jev, který přispívá k nezdravému nárůstu sebevědomí autora prvostvořitele - nejen tohoto konkrétního ale obecně...). Potěšen ze zdravé konkurence pro Bouškoviny zkontaktoval jsem autora a vyrazil za ním na Vysočinu, abysme probrali detaily možné spolupráce. Dohodli jsme se, že se dohodneme a já si zapůjčil model k připomínkování. Dohoda však platila jen pár dnů, behěm kterých ksem mu předal některé mé připomínky a po kterých mi autor oznámil, že se pokusí si model vydat sám. Možná reakce na některé připomínky? Nu což, kdo chce kam...
Zapůjčený model jsem autorovi vrátil během současně probíhajících akcí Burza papírových modelů a 1. mistrovství České republiky Miniboxů, kde už asi měl jasno v tom, že jej sám vydávat nebude a zabrousil ke stánku Modelexu. Tím pro mne projekt opět skončil, jen jsem časem zaslechl cosi o potřebě zcela překonstruovat zadní nápravu...
Firma Modelex model kombajnu Fortschritt E-514 v říjnu 2005 úspěšně vydala včetně zveřejnění jistě neméně úspěšné vylepšovací sady s lépe zpracovanými koly. (Pokud mám být upřímný, vůbec mi nevadí, že model v této kvalitě není spojován s mým jménem.)

Konečně se tedy dostávám k tomu, abych přednesl své výhrady k modelu. Samozřejmě tomu nebude nikdo věřit, avšak považuji za nutné zde uvést, že připomínky nevznikaly s cílem přesvědčit autora, jak to neumí. Motivací je mi snaha navrhnout, kde by se dalo něco zlepšit, kdyby se chtělo, abyste vy, modeláři, dostali model, který je lepší než jste čekali.

Červený textík jsou mé původní připomínky a náměty směřované autorovi modelu. Bohužel již nemám k dispozici poštu z té doby, takže fakt netuším, co z nich jsem autorovi skutečně odeslal (rozhodně jsem hned nepředal všechny, protože i připomínkování je práce a já ji nehodlám dělat zadarmo pro peří druhých). I kdybych však předal jen každou čtvrtou, domnívám se, že jsem jich našel dost...
Černý text jsou mé současné myšlenky (za současnost nutno považovat říjen 2005) doplněné nad vydanou stavebnicí.


papírový model kombajnu Fortschritt E-514 1:32, autor M. Kružík - připomínky

Budu-li zde psát o originále, mám tím na mysli stroj, který jsem fotil já. V žádném přípdě netvrdím, že to na jiném kusu nemůže vypadat jinak.

* kresba (návod) neobsahuje některé díly, zejména v zadní horní části. Proto bych si dovolil doporučit pohled na pravou přední část nahradit pohledem zprava zezadu. Pohled na stávající díly zůstane zachován kromě dílů v kabině a spodní části nosiče lišty. Tato přední část modelu by se dala z kresby odříznout a použít samostatně. Je to jen můj návrh.
Nebylo realizováno, není chybou.

* na díly 35, 33, 57 třeba dokreslit víčka, budou-li doplněna
Bylo zrealizováno mimo díl 57. Zde bylo sice víčko k dílu přidáno, návodová kresba to nepostihuje.

* kresba kabiny nenaznačuje, že na levé straně jsou dveře. Přidal bych je na kresbu celku z přední pravé strany, kde nebude rušit kresba interiéru.
Nebylo realizováno, považuji za nedostatek.

* beru zpět informaci o různé síle pružin zvedajících lištu, na foceném stroji jsou shodné - omlouvám se.

* pokud by to bylo možné, byl bych pro upravení dna modelu a boků (díly č. 89, 87, 88) tak, aby spodní hrana nebyla rovná ale podle originálu
Nebylo upraveno, stávající tvar dna modelu považuji za velký nedostatek.

* bok 29 - kresba černého obdélníku - co říká?
Nebylo vysvětleno ani upraveno - je v rozporu s předlohou.

* zadní světla - nosiče - podle mé předlohy jsou více dozadu, jak vypadá Vaše předloha?
Může být různé kus od kusu...

* zadní kapota (56, 63...) - znázornit nýtování - oživí to kresbu
Neprovedeno, neoživilo, škoda...

* schůdky 142 v místě horní osy - přidat papír = upravit tvar tak, aby při sklopení narážel na díl 24 a byla tak zajištěna dorazová poloha schůdků
Nemám již po ruce funkční model, tuším, že schůdky bez aretace kolidovaly s kolem.

* pláště kol - upravit vzorek - není pravidelný. Zvážit, zda udělat vzorek i na boky pneumatik. Bylo by to rozhodně hezčí, avšak může vzniknout problém při návaznosti vzorku na boku a plášti!
Ve vydaném modelu neprovedeno, kola jsou ostudou modelu. Toto si zřejmě uvědomil i vydavatel a proto na webu nabízí volně ke stažení vylepšenou verzi kol. Těšil jsem se, že půjde o plně plastický vzorek, ale není to tak žhavé. Návod navádí podlepit díl 7 dílem 8, neříká nic o tom, kdy se díl 7 - vzorek - vystřihne. Prodávaná stavebnice obsahuje dost volného místa na to, aby mohla obsahovat vylepšená kola. Škoda.

* díl 63 - výstražný trojúhelník by nemohl být červený?
Asi nemohl. Tady ale nemám žádné informace, jak to vypadá na předloze, mnou nafocený stroj neměl ani bílý, každopádně by červený vypadal lépe...

* díl 60 - na mém originálu je to nějaká skříňka - přidat kresbu pantů, zámku atd.?
Nevyslyšeno.

* lišta - díl 176 by mohl být ve střední části opotřebován - tedy ne zelený ale kovový - dojde k oživení barevnosti
Asi zbytečný plk, pravda je, že opotřebovaný by mohl být celý stroj, což je pak zcela jiný model.

* lišta - díly 178 - spirála na foceném stroji je stočena na druhou stranu!
Taková malá konstrukční závada, stroj bude jen nefunkční, nic víc se přece neděje. Neopraveno! Na modelu, který se zúčastnil akce v Neratovicích byla spirála po celé délce na jednu stranu - asi pro jistotu... (ostatně i vzorky na kolech tam byly na každém jinak )

Dále je řidší - má méně závitů.
Detail... Nebo ne?

* kabina - pravá část - díl 1 + 2 - možná bych spodní šikmou hranu zadního pravého okna posunul trochu výše, dejme tomu o 2 až 4 mm? Zdá se mi, ze pomyslné prodloužení této hrany se dotýká kulatého zadního dolního rohu předního pravého okna.
Tak tady jsem měl asi vlčí mhu... Každopádně však při srovnání s předlohou je zřejmé, že horní hrana předního bočního okna je ve srovnání s hranou zadního bočního okna delší (a to na obou stranách stroje). Na modelu je tomu naopak (na obou stranách stroje).

* nosič zadní nápravy je u foceného stroje na výšku nižší a umístěn nad osou zadních kol. Bylo by to tak sice přesnější, ale asi náročnější na uchycení závěsů kol...
Bylo předěláno p. Jančatou, autorem dodatečně vylepšených kol.

* díl 121 by si ze spodní strany možná zasloužil nějakou kresbu detailů...
Asi zlobil, takže nezasloužil. Škoda.

* stejně tak třeba díl 54 (poklop na dílu 53) by mohl být graficky upraven aby opticky trochu rozděloval velkou a graficky téměř jednolitou horní část stroje
Taky zlobil, proto je z něj ošklivý jednobarevný obdélník bez kresby...

* nápodobně na díl 53 bych nakreslil nějaké úchyty pro žebřík. Jednak bude vyznačena jeho pozice pro přilepení a jednak dojde ke grafickému oživění.
Takových míst je na celé konstrukci více...
A taky tam zůstala...

* na foceném stroji je chladič trochu více tvarovaný. Kdyby se Vám chtělo to upravit, vypadalo by to lépe. Pokud se Vám nechce, zůstane jak je. Jen bych si přidal plastická víčka na díly 35 a 33 (jen kolečko, žádný stáčený plášť není třeba). Totéž na díle 57.
Jak již uvedeno u kresby, všechny díly se dočkaly realizace. Na druhou stranu ale nutno uznat, že není nic jednoduššího, než zkopírovat kolečko a přidat číslo. (Jednou je to s velkým A, jednou s malým...)

* výfukové potrubí nevypadá špatně. Přesto mám námět: co zkusit výfukové potrubí udělat z papíru? Samozřejmě jen tu část, co vychází z motoru - kde se spojují ta čtyři potrubí. Dalo by se to udělat do rezava a po přírubě by pak následoval drát...
Zůstal drát, není chyba.

* na foceném stroji je v oblasti motoru trochu jinak řešeno oplechování - v oblasti výfuku je zadní čelo dílu 26, respektive jeho levá část posunuta dozadu...
Netvrdím, že je to tak na všech strojích...

* zásobník zrní (díly 74, 75, 76, 77) by měl zevnitř mít nakreslený nějaký otvor navazující na výsypné rameno. Dále by možná nemusel být tak světlý - ale to už je věc nastavení barev. Anebo má jít o odřený plech bez barvy?
„Odřený plech“ není použit ani jinde, takže asi ne. Kresba dílů zásobníku však zůstala jak byla, takže kudy se to zrní vlastně dostává ven?

* v kabině se mi moc líbí ta bedýnka s nářadím! Kdyby bylo místo, přidal bych ještě hliníkový jídlonosič (obědník). Myslím to vážně, bude to bomba!
Nevybouchla.

* páky po levé řidičově ruce lezou z podlahy? Anebo z nějakého krytu jako na mých foto?
Neměl jsem k dispozici textový návod, z něho pak poloha páky č. 17 a 22 vyplývá (díl č. 17 byl změněn). Páka č. 21 není v návodové kresbě zakreslena nebo očíslována.

* díl 186 - opět by to sneslo nějaké šrouby - prostě doplnit kresbu
Kresba prostě nedoplněna...

* lišta - vidím trochu problém.
To co jsem fotil, je něco jiného, než je na modelu, přesto se však domnívám, že následující je platné: přihrnovač (
v podstatě pětiboký hranol) je otáčen tak, že dráty v něm jsou vždy dolů. To ale není způsobeno tím, že by visely, ale tím, že na levé straně lišty (při pohledu řidiče vpřed, k zářným zítřkům) je excentricky umístěn další pětiúhelník. Samozřejmě je nesmysl snažit se vyrobit funkční napodobeninu, nicméně v měřítku 1:32 by tam ten další 5iúhelník být měl.
Tato partie modelu zůstala v původní podobě, kterou považuji za velmi, ale opravdu velmi těžký nedostatek modelu!!!

* dráty 189 v přihrnovači - jak jsme již o tom hovořili, pokusím se co nejdříve zjistit, jaké by byly možnosti zrealizování vysekání dílů včetně svislých drátků. Zatím bych to nechal otevřené. Kdyby se to však podařilo, Vámi užité slabé drátky bych raději viděl ve funkci zpevnění konstrukce přihrnovače. Dle mých foto by drát byl veden z levého kraje přihrnovače z ramena pětiúhelníku téměř od osy na další 5iúhelník zhruba do poloviny délky jeho ramene, odtud rovnoběžně s osou na třetí 5iúhelník a dále pak zase zpět k ose celého přihrnovače na čtvrtý (pravý) 5iúhelník. Nejsem si jist, zda jsem to sepsal srozumitelně, více asi napoví foto.
Neopraveno, zůstalo v původním zpracování. Lišta předlohy ale prostě vypadá zcela jinak a i bez vylaserovaných dílů by se to jistě dalo vyřešit lépe.

* ještě lišta - díl 172 - zuby: Domníval jsem se původně, že to je sekací část, tedy že tam běhají do stran dvě zubaté lišty. Koukám však, že to není pravda. Mám tedy dotaz, zda ty zuby jsou takového tvaru, jak je máte nakresleny, protože na mých foto jsou zuby jiné. Ptám se proto, že kdyby se povedlo vysekání těch drátů přihrnovače, bylo by možno vysekat i tyto zuby. Tak jak je díl konstruován by mohl zůstat a kdyby se výseky podařily, stačilo by díl rozstřihnout, odstřihnout zuby a výseky vlepit.
Zůstalo v původním provedení, nemám foto dalšího stroje. Netvrdím tedy, že je to chybně.

* ještě k liště - způsob připojení ke kombajnu - zdá se mi trochu obtížně obsluhovatelný. Strefit se špejlí do druhé díry, když nijak není vidět kam leze konec špejle není jednoduché. Zatím jsem nepřišel na jiný způsob spojení.
Zatím se na tom nic nezměnilo, což neznamená, že řešení neexistuje. Jen jsem jaksi neměl důvod to vymýšlet.

* a opět náměty na doplnění kresby:
- díly 121 z boků
- díl 172 nad dírou
- díl 89 - na ose by mohla být převodovka
- díl 28 v místě kola, kde se otáčí díl 158 by to sneslo šrouby
- díl 139 i 137 je na originále přerušen
- díly 87 a 88 by snesly trochu stínu v místě, kde je nad nimi nástavba
- disky kol - trochu stínu a hned je dojem vypouklosti...
Trochu práce s grafikou a hned je dojem o třídu lepšího modelu...

Možná někdy příště...

* díly 87 a 88 - v místě za předním kolem je tam jakási podivnost napříč celým strojem (máte to nakresleno jiným odstínem zelené). Je v tom něco na způsob mlýnského kola... Samozřejmě není nutné dělat to modelově, ale ta část komolého kužele, co vyčnívá ven, by si zasloužila být zpracována plasticky. Mám k tomu nějaké foto pouze od E512, ale zdá se mi to dost stejné.
Zůstalo beze změny. Detailní foto pouze od E512...

* schůdky a díry v nich. Nejsou opravdu tak velké, jak máte nakresleno, leč nejsou ani tak malé, jak jsem si já představoval.. Jsou však i v jednotlivých stupních... A mají jiný průměr na schůdcích a jiný na plošince...
Samozřejmě to nikdo nebude měřit, ale čím více takovýchto viditelných detailních růzností, tím více bude model působit dojmem, že byla věnována péče všem detailům.
Rozměry a počty děr ve schůdcích a plošině opraveny, avšak tak, že jsou všude stejné a neodpovídají fotodokumentaci. Rád se nechám přesvědčit o evoluci děr v průběhu výroby tohoto stroje....

* díl 61 - zadní výsypka slámy - nestálo by za to alespoň tam naznačit vytřásadla? Samozřejmě graficky. Foto mám opět od E512.
Zůstalo beze změny, takže se nedoporučuje koukat kombajnu do... no prostě zezadu dovnitř...

* vozík - máte nějaký zvláštní důvod pro to, aby centrální roura byla rozdělena do dvou dílů? (200 + 203)
Asi ano, leč mně zůstal utajen. Takže nosnou rouru podvozku o celkové délce 220 mm je zapotřebí sestavit ze dvou dílů. Podle mne zbytečně.

* vozík od E512, co jsem fotil, má vzadu ještě nějaký kaslík (na nářadí?). Nevypadalo by to lépe?
Asi ne. Škoda. Ono taky udělat hranatý kaslík dá asi dost práce...

* díl 53 - značku 20km bych udělal bílou - opět to bude graficky hezčí.
Původně byla značka průhlednou barvou, takže na zeleném podkladu svítila zeleně. Opraveno.

* špejle 190 by asi mohla být obalena zeleně obdobně jako špejle 184
Zůstalo jak bylo, v návodu není ani zmínka o obarvení.

Na modelu byly oproti původní verzi provedeny i některé další změny, např. změna barvy zrcátek č. 163, byly konstrukčně upraveny díly 180 a 181 i díly 79 a 80. Díl 89 - dno stroje - obsahoval původně název stroje a měřítko modelu. Byla tam i URL autorova webu - vše zmizelo.

Jak již bylo uvedeno, zcela byla předělána zadní osa, mně zapůjčený model neměl kryt zásobníku č. 81, díl nebyl ani mezi původními díly a není ani ve vydané návodové kresbě. Byl proveden make-up světel 151, 169. Na dílu 24 byly též upraveny čelní reflektory, avšak hned vedle se nacházející odrazky a blinkry zůstaly v původní ploché podobě - typická Jančatovina - znáte z ABC. V kresbě modelu se mi dále nelíbí nejednotná šířka čar obrysů dílů (např. 74, 28, 57 a 59...).

Oproti prvotní verzi je patrná změna rozvržení dílů, takže se model vešel na 8 volně ložených stran. To asi aby se nevešla ta vylepšená kola... :-)


Tak to by mohlo stačit. Nechávám na vás, zda jsou všechny připomínky zbytečné, či zda je na některých alespoň něco pravdy. Budu i nadále tvrdit, že po grafické stránce bylo možno model povýšit, ovšem samozřejmě to chtělo trochu (více) péče. Vydavatel nás již informoval, že chtěl držet Knotkovu obtížnost - pokud to byl záměr týkající se konstrukce, nelze nic namítat snad jen s výjimkou mechanismu lišty. Proč ale vydavatel nedbal taky o grafickou kvalitu díla? Koukněte třeba na Škodu Fabia od PKG - ty blatníky jsou opravdu jen namalované.
Takto se E-514 hodí spíše k T 141 ...


jdi nahoru jdi dolů 2006-02-16 / 643

Tak tu máme další Ábíčko - na přední stranu se nám vrátilo kódové zvířatko a dovnitř návod na rubu návodu. Modelu na rubu modelu se určitě dočkáme někdy příště...

Na necelé jedné straně najdete pokračování série nazvané Proměny pražské Malé strany od autora R. Vyškovského, tentokráte pro změnu opět dům u Splavínů - čp. 36 - v podobě z druhého zpracovaného období v rozsahu 0,8 strany A4. (Osobně bych preferoval nejprve vydání uceleného souboru z jedné časové etapy, poté zbytek...) Model je doplněn článkem o středověkém vývoji v prostoru Malé Strany, autorem článku je autor model R. Vyškovský.

Dalším modelem čísla je plochodrážní motocykl Jawa 884.6 v měřítku 1:15. Autorem je M. Čihák, rozsah modelu 1,3 strany. (Pokusím se k modelu zrealizovat vypalovaná kola s výpletem, snad na akci v Brně... neslibuji)

Posledním modelem čísla není nic, výše uvedené je vše. Že to jsou pouhé 2,3 stránky k roztříhání? Nezoufejte a stříhejte kvartlasy...
Jo a ještě je tu plakát...



Do dalšího čísla očekávejte pokračování souboru Proměny pražské Malé strany a McLaren M23 (nejde o původní ABC verzi).


jdi nahoru jdi dolů 2006-02-11 / 642

Firma PK Graphica uvedla na trh další verzi vozu Praga V3S, tentokráte v armádním provedení - jedná se o vůz Praga V3S CAS 16 v barvách ČSLA. Rozsah modelu je 5,0 listu A4, měřítko klasicky 1:32, autory jsou I. Šikora a P. Knotek.

Konstrukčně je model shodný s modelem civilní verze Praga V3S CAS 16, liší se jen absencí výstražných majáčků na rozích střechy kabiny. (Vycházel jsem z návodové kresby a textu návodu, pokud někdo najdete další rozdíl, děkuji za upozornění.) Na listu 1 je patrno několik zmen v rozvržení dílů, nepřeměřoval jsem je, zda byly upraveny. Původní díly majáčků jsou ve vystřihovánce patrné (list 4)...

Model je v poněkud nevýrazném obalu, obálky modelů PKG z dřívější doby se mi líbily mnohem více. Na slepitelnost modelu to však určitě nemá vliv a proto věřím, že nová vejtřasku rozšíří vaše autoparky.


jdi nahoru jdi dolů 2006-02-08 / 641

CPM vždy drží slovo a když v pohřebním Zpravodaji č. 4/2005 slibovalo "aplikaci nové struktury webu cpm.cz", myslelo to rozhodně vážně. Jen se seklo v tom, že to bude na www.cpm.cz. Takže se nyní můžete vrhnout na adresu http://papirovemodelarstvi.cz/forum/ , kde je zprovozněno nové diskusní fórum s mnoha tématy. Dále pak... už nic. Možná zatím jde jen o testovací provoz, protože na webu CPM o tom není ani zmínka. Pokus o přechod na main page domény bude s největší pravděpodobností neúspěšný...

No alespoň, že CPM má nyní, po zastavení investic do prodělečného Zpravodaje, dostatek financí na další doménu. Nebo že by zkratka CPM byla trochu nicneříkající? Po přechodu ModelExu z domény ModelEx.net na vystrihovanky.cz by to bylo další objevení faktu, že než jméno firmy či subjektu je pro doménu daleko vhodnější dobře zvolené jméno oborové (kdybych se nepochválil sám, kdo to udělá za mne? ). Jen aby si na tom modelarstvi cizinci nevylámali klávesnice...

Když už jsme u těch domén - je to docela zajímavé téma. Novou doménu pro CPM zaregistroval Pepa Kropáček - že by malá odplata za to, že jsem mu vyfoukl paperland.cz? Ať tak či onak, CPM má nyní dvě domény a vlastně dva weby a já se těším, jak změnou URL dojde i ke změně kvality (obdobně jako u ABC došlo ke skokovému nárůstu kvality pouhou změnou loga ). Doména cpm.cz má za sebou vcelku zajímavý vývoj - jejím vlastníkem byla již řada subjektů, některé z nich i opakovaně poté, co k ní pro neuhrazení poplatků ztratil právo subjekt, který ji původnímu subjektu uzmul pro neuhrazení poplatků...
Kdo si vzpomíná na hrátky kolem několika ModelExů a práv k tomuto názvu vězte, že bývalá doména ModelEx.cz, na které provozoval e-shop pan M. Grafek, je nyní ve vlastnictví jediného a pravého ModelExu a slečny I. Fruncové, avšak opět bez obsahu, respektive s odkazem na vystrihovanky.cz. (Také vystrihovanky.cz nepatří v současnosti prvnímu vlatsníkovi ve své historii...)

Přejme tedy nové aktivitě CPM dostatek aktivity... Každopádně na stránce s novým DF je uvedeno "Oficiální stránky sdružení papírových modelářů České republiky" - já osobně jsem ale toho názoru, že pro funkční web je funkční diskusní fórum přeci jen trochu málo...


jdi nahoru jdi dolů 2006-02-04 / 640

S ABC se něco děje... Ale pěkně popořádku, nejprve modely...

Číslo 3 obsahuje nový model arch. Vyškovského - hasičský vůz na podvozku S-4000-1 v M 1:50. Model se vešel na jednu stranu A4 a je tedy kompletní.
Předloha modelu pochází z bývalé Německé demokratické republiky z roku 1959 a zájemcům o další varianty (ať již provedením či měřítkem) lze doporučit produkci firmy MDK (v případě zájmu o tyto modely mne kontaktujte).

Stavitelé budov naleznou v čísle 3 první část série nazvané Proměny pražské Malé strany též od autora R. Vyškovského. Jak zde již bylo uvedeno, jde o projekt, který představí jeden blok domů z Malostranského náměstí v Praze ve dvou různých časových polohách. První znázorňuje podobu dotčeného stavebního bloku (současných pěti domů) v podobě z let 1541 až 1650, druhá pak v období od roku 1650 do konce 18. století.
Zkoušel jsem autora zaujatě čerpajícího podklady z desítky rozevřených publikací přesvědčit, že by nebylo od věci ztvárnit i podobu současnou, ale záleží na ABC (a tedy snad i na ohlasu vás, modelářů), zda bude mít zájem. Požadavek vydavatele stál i za netradičním měřítkem, které odpovídá hodnotě 1:280 - model měl být zrealizován tak, aby byl publikovatelný pokud možno po jednotlivých stránkách (asi aby se vešly kvartlasy).
V aktuálním čísle tedy dostáváme první část a to dům u Splavínů - čp. 36 v podobě z prvního zpracovaného období v rozsahu 0,8 strany A4. Kromě standardního návodu je model doplněn i popisem jeho histore. Nadto je na straně 41 (tedy mimo vystřihovánkovou část časopisu) k nalezení článek o vývoji celé oblasti doplněný mapkami. Ukázkový příklad toho, jak se modelář při stavbě může i vzdělávat.

Pro méně zkušené modeláře je určena figurka voják Hradní stráže - rozsah 1,0 strany, autor Jana a Miloš Čihákovi.

Kvartlasy samozřejmě nechybí, na jejich rubu nic k roztříhání. Pro střihače je však k nalezení ještě jedna zajímavost: v rozsahu 0,2 strany je publikován bílý pokusný domek, na kterém arch. Vyškovský demonstruje příklad návodné kresby. Škoda jen, že na rubu je hasičský vůz.



Co se týká dalšího obsahu ABC, časopis je přebalen archem samolepek a na obale opět chybí ta roztomilá zvířátka nad čárovým kódem, kterými se v čísle 1 tak chlubil redakční ártdajrektr. Pokud toužíte nalézt své foto právě v ABC, máte nově možnost v rubrice ABC a vy. Pokud však v ABC hledáte informace týkající se papírových modelů a věcí souvisejících, možná nastávají žně. Právě v uvedené rubrice, v podrubrice odpovědna je k nalezení odpověd na dotaz týkající se vhodného lepidla. Nelekejme se závěru ve stylu "to podle vkusu každého soudruha", který říká, že "záleží na modeláři, jaké lepidlo mu nejvíce vyhovuje" a buďme rádi za každou vlaštovku. Na stránce s odkazy na weby totiž poletuje další - tentokrát odkaz na stránky s miniboxovými modely. Možná, že bych měl zkusit zareagovat na výzvu spolupracujte s Ábíčkem a poslat jim odkaz na tento web. Varování čtenářům! Kdo tak učiní, bude zatracen!
Na straně 41, jak již zmíněno, je článek k modelové sérii Proměny pražské Malé strany

Modely se v aktuálním čísle také vcelku povedly, znalci starších ročníků, kdy pomalu v čísle byly dva modely od RV, určitě uronili nejednu slzu. Takže činím to nerad , ale i přes 13 stran reklamy nutno redakci (či kdo za to může) pochválit.



Do čísla 4 je připraveno: pokračování cyklu Proměny pražské Malé strany - já bych preferoval řazení částí tak, aby bylo možno nejprve sestavit jednu celou epochu... Dále pak čekejme model plochodrážního motocyklu Jawa 884.6.


jdi nahoru jdi dolů 2006-01-29 / 639

Jak jsem nedávno na fóru slíbil, začínám s popisem stavby polské vystřihovánky od firmy Renova Model KRAZ 255 B 6x6. Tento model je podle mého názoru asi nejlepší papírový model na trhu a také nejtěžší, ale zároveň i nejpropracovanější. Když jsem si prohlížel tuto vystřihovánku poprvé, tak mě okamžitě svrběly prsty a chtěl jsem co nejdříve začít stavět. Protože jsem měl ale rozestavěný jiný model, musel jsem si nechat zajít chuť a odolat vábení. Ale teď k vlastní stavbě.


jdi nahoru jdi dolů 2006-01-14 / 638

Příznivcům románů Julese Verna jistě udělal velkou radost Speciál ABC Vynálezy Julese Verna. Pro doplnění uvádím odkaz na stránky francouzského modeláře J. M. Deschampse, který se této tématice též věnuje. Kromě toho, že na téma mechanických senzací Julese Verna sepsal knihu, sám si zhotovil modely dle románových předloh. Více na www.NemoTechnik.com .


jdi nahoru jdi dolů 2006-01-14 / 637

V příspěvku o ABC 22/50 jsem přinesl informaci o tom, že na webu Českého rozhlasu je k volnému stažení umístěn model létající stroj Leonarda da Vinciho autora M. Dudáše.
Český rozhlas je papírovým modelům zřejmě nakloněn, takže zde nyní najdete i další kousky ke stažení:

  • valašské fojtství s roubenou komorou
  • špýcharový dvorec z Pošumaví
  • lidové stavby ze severočeské oblasti
Pokud Vám tyto názvy něco připomínají, je to dobře. Všechny modely jsou dílem arch. R. Vyškovského a byly vydány v časopise ABC mladých techniků a přírodovědců:
  • valašské fojtství s roubenou komorou vyšlo v ABC č. 6 roč. 20; nezaměňovat s modelem Valašské fojtství, který vydal ERKOtyp

  • špýcharový dvorec z Pošumaví vyšel v ABC č. 15 roč. 28, opakování v sešitu Déček č. 3 v roce 1987

  • lidové stavby ze severočeské oblasti - roubený dům z Jičínska a patrová stavba z Děčínska vyšly v ABC č. 14 roč. 23

Pro úplnost ještě odkaz na stránku se seznamem vystřihovánek a poděkování panu J. Mikešovi za upozornění.

jdi nahoru jdi dolů 2006-01-14 / 636

ABC číslo 2 přináší dokončení modelu historického trojplošníku Sopwith Triplane v měřítku 1:35 autora J. Tanzera v rozsahu 1,0 listu.

Kompletním modelem čísla je model historické tramvaje Bovera v M 1:87. Autorem je M. Dudáš a podobně jako u modelu elektrický vůz 109 je tramvaj doplněna vozovkou s kolejemi, pozadím a figurkami. Škoda jen, že doplňky jsou současné a nikoli historické. Celkový rozsah sestavy činí 2,0 listu.

Kvartlasy samozřejmě nechybí, tentokráte však nejsou na rubu ničeho a všechny stránky tohoto čísla tak lze rozstříhat bez ztráty desítky.

Vloženou přílohou čísla je papírový stojánek na mobil, samozřejmě s kocourem... (vloženo, vysekáno, narýhováno)



V příštím čísle nás čeká: kvarteta, kterých už se asi nezbavíme, kasička v podobě vojáka hradní stráže a historický hasičský vůz z roku 1959 v M 1:50. Potěšeni však budou i stavitelé domečků - arch. Vyškovský připravil sestavu domů z Malostranského náměstí v Praze. Domy jsou zkonstruovány v menším než obvyklém měřítku (1:280), takže je nebude možné zapracovat do MPR, za to ale dostaneme možnost sestavit si tentýž stavební blok v podobě z různých období vývoje.



K obsahu ABC mám jen pár věcí:

  • Redaktorka zodpovědná za vystřihovánky se jim konečně začíná věnovat - více najdete na straně 3.

  • V minulém čísle na straně 5 jsme si mohli přečíst, jak je ártdajrektr potěšen tím, že si někdo všiml jeho záměru umístit nad čárový kód na obálce obrázek zvířete - asi proto tam nyní chybí.

  • Z tiráže ABC (již od čísla 1) zmizela zmínka o redakční radě vystřihovánek. Jestliže se 28. listopadu roku loňského mělo konat velké jednání nespokojených autorů modelů se zástupci redakce ABC a jeho vydavatelem, může vznikat domněnka...


jdi nahoru jdi dolů 2006-01-08 / 635

První číslo letošního ročníku (předplatitelům doručeno ještě loni) pokračuje v zavedené mizérii...
Model víceúčelového vojenského vozidla M1025 HMMWV bez uvedení měřítka. Autor P. Šenfeld, rozsah 0,5 strany.

Historický trojplošník Sopwith Triplane bez uvedení měřítka v měřítku 1:35. Autor J. Tanzer, rozsah 2,0 listu. Pouze 1. díl!

Dvanáctistěn jako kalendář na rok 2006. Autor M. Kupčáková, rozsah 0,7 strany. Model je celý, tak je alespoň na rubu letounu.

No a samozřejmě kvartlasy, tradičně na rubu něčeho, zde na rubu vojenského vehiklu.

Když to sečtu, je v aktuálním čísle celý jeden list, na jehož jedné straně je návod ana druhé navíc kocour. Za zvýšenou cenu 35,- Kč vskutku přidaná hodnota. (Alespoň se vyjasnily počty uvedené u minulého čísla a týkající se předplatného: 25 čísel za 35,- Kč = 875,- Kč na stánku oproti 700,- Kč za předplatné.)
Takže malá rada jak se dostat ke článkům, komiksům i soutěžím (když už na model v ABC asi nenarazíme...) a to přímo od šéfredaktorky ABC (viz její sloupek na straně 3): půjčujte si ABC pravidelně v knihovně.



Pokud jde o obsah časopisu, není co dodat. Kromě filmoreklam také super články o PC hrách apod... A zahájení super seriálu o sexu! Jen nevím, co si mám myslet, když se v úvodu článku píše: "Kdyby první čtenáři ABC v roce 1957 objevili ve svém časopise tuto dvoustranu, slavili by s ním mezi kamarády značné úspěchy. V roce 2006 už nemůžeme doufat, že bychom s tak všedními obrázky zvlášť zabodovali." Proč zde tedy tyto obrázky jsou?
Abych nezapomněl - v rubrice Váš web je nový odkaz na web s papírovými modely volně ke stažení. Přestože zde najdete modely různých témat, klasičtí výrobci se o svůj chlebíček zatím opravdu nemusejí obávat.



V ABC číslo 2 očekávejte dokončení letounu Sophwith Triplane a super kvartlasy. A kdo by chtěl model, může se těšit na další dioráma s 3D modelem tramvaje od M. Dudáše - tentokráte motorový vůz 78 - Bovera.


jdi nahoru jdi dolů 2006-01-02 / 634

Původně jsem v příspěvku s tímto názvem plánoval zmínit články o budoucnosti v časopisech minulosti (jako například ABC mladých techniků a přírodovědců, leč neměl jsem čas se důkladněji připravit... Proto případní zájemci o toto téma nechť si uloží za domácí úkol vyhledání pokud možno co nejstaršího článku s pokud možno co nejoptimističtější předpovědí toho, jak budeme žít v roce 2006 (v případě nouze i v roce 2000). Zejména první dekáda ročníků ABC, ale též tehdejší výtisky časopisu Věda a technika mládeži jsou plné fantazií týkajících se třetího tisíciletí - překvapivě často na téma dopravy. Pokud by se někomu chtělo v rámci samostudia sepsat nějaký ucelený literární útvar, rád jej zveřejním.

Takže již jen něco málo pro ty, kdo se bez hledání chtějí dozvědět, jak to viděl Katapult v roce 1979: (2,9 MB!).
Do nového roku přeji všem papírovým modelářům, aby v tom měli jasno...


archiv zpráv

starší zprávy

novější zprávy

aktuální zprávy