Tatra 815 2 ZE R 55 16 400 4×4.1/33 - Puma
Rallye Paris Dakar 2001

Tatra 815 2 ZE R 55 16 400 4×4.1/33 - Puma

Tatra 815 2 ZE R 55 16 400 4×4.1/33 startovala v dálkové rallye PAŘÍŽ DAKAR 2001 ve složení LOPRAIS - KALINA - HAMERLA. Posádka Tatry věděla, že jen taktickou a bezchybnou jízdou lze uspět. Bylo známo, že ruské Kamazy chtějí opět zvítězit. Celý peloton účastníků se dal do pohybu. Náročný terén prověřuje techniku i mistrovství posádek. Pro Karla Lopraise není africká krajina neznámá, ale technika i posádka musejí vydržet až do cíle. Ze závodu odpadá pro poruchu první Kamaz. Po několika etapách vzdává i druhý ruský vůz. Tatra získává osmihodinový náskok před svými soupěř. Dakar vítá v cíli první kamion, nesoucí značku TATRA.

Tatra 815 2 ZE R 55 16 400 4×4.1/33 took part in 2001 Paris - Dakar long-distance rallye with LOPRAIS - KALINA - HAMERLA crew. They knew, that only tactically sound driving without any mistake can mean a succes. It was known quite well, that russian Lamaz team wants to win again. All vehicles set to move down the race. A very demanding terrain tested both vehicles and the driving skills of the crews up to the limit. The african countryside in known well by Karel Loprais, but both the crew andt their truck must withstand up to the very end of the race. First Kamaz truck is out of the race for mechanical failure. Even other one ends the race prematurelly, having gon trough several stages. The rivals of Tatra crew are eight hours behind. The down of Dakar wellcomes the first truck, which bears the TATRA logo.

Tatra 815 2 ZE R 55 16 400 4×4.1/33 ist der Fernrallye Paris - Dakar 2001 in der Komposition LOPRAIS - KALINA - HAMERLA gestartet. Die Tatrabesatzung wusste, dass nur taktishe und fehlerlose Fahrt zum Erfolg füfren kann. Es wurde bekannt, dass die russischen Kamazen wieder siegen wollen. Das ganze Teilnehmerpeloton setze sich in Bewegung. Das anstrengende Gelände kontrolliert sowol Technik als such die Besatzungsfähigkeiten. Für Karel Loprais ist die afrikanische Landschaft nicht unbekannt, aber Technik nud Besatzung muss bis zum Ende aushalten. Von der Wettfahrt fiel das erste Kamaz wegen dem Defekt zurück. Nach einigen Etappen gibt auch der zweite russische Wagen auf. Tatra gewinn den achtstündigen Vorsprung vor ihren Konkurrenten. Dakar zujubelt im Ziel den ertsen Kamion, der die Automarke TATRA trägt.



"Papírový" vítěz Rallye Paříž-Dakar 2001

text a foto: Václav Jirka - 2002-05-29

Tatra T 815 2 ZE R 55 16 400 4x4.1/33 "Puma" je přesné označení vozu, který s posádkou Karel Loprais, Josef Kalina, Petr Hamerla, zvítězil v této náročné automobilové soutěži v roce 2001. Zakrátko vydala jeho papírový model firma PK Graphica z Brna.
Základní údaje o modelu jsou tyto: měřítko 1:32, délka 210 mm, šířka 78 mm, výška 94 mm, počet číslovaných dílů: 156.

Ke stavebnici je přiložen návod a trojrozměrné návodové kresby včetně ztvárnění náročnějších detailů. Vytknout lze pouze opominutí dílů číslo 5 a 96. Lze je však naštěstí nalézt na kresbách. Podrobný text návodu se v poslední době u těchto složitějších papírových modelů zestručňuje spíše na výčty čísel dílů jednotlivých celků s odkazem na návodové kresby. Zřejmě jde o reakci na posun chápání papírového modelářství od pouhých "dětských slepovánek" k plnohodnotnému modelářskému oboru a k členění stavebnic na několik kategorií podle náročnosti a detailnosti provedení. Tak i model Tatry patří ke stavebnicím pro pokročilé modeláře.

Papír a tisk - špičková kvalita papíru odpovídá renomé producenta modelu. Rovněž i matné dostatečně syté barvy a soutisk odpovídá předloze a možnostem technologie. Karoserie vozu až na reklamní potisk je bílá a tak je třeba dávat větší pozor na potřísnění lepidlem a mít čisté prsty. Na druhou stranu není třeba tolik retušovat hrany a rovněž linky bílých dílů byly většinou provedeny šedou barvou namísto černé, aby nezůstávala tak zřetelná "hrana".

Karoserie - její stavba není náročná. Větší zručnost vyžaduje pouze tvarování zakulacených hran přední části. Zvláštní chlopně čel kabiny (č. 48) doporučuji nalepit vždy ještě před přilepením čelních "plechů" k bočnicím. Chlopně jsou úzké a tak pozor na přestřižení.

Dobrou prostorovou orientaci pak potřebujete při kompletaci spodní části s prostorem pro motor. Tento díl (č. 18) vyžaduje, jak je i zdůrazněno v návodu, dobře si pamatovat symboly čar pro směr ohybu a také trochu technologického citu. Doporučuji nejprve zkompletovat celý spodek kabiny a pak celek vlepit do karoserie. Při lepení "prolisů" na střeše pak nezapomeňte na správné umístění dle soutisku reklam.

Podvozek a kola - tatrovácký podvozek je ztvárněn do nejmenšího detailu. Jeho stavba není ani příliš náročná, ale vyžaduje dostatek trpělivosti pro velký počet dílů a preciznost, neboť jsou vesměs malé. V podvozku je umístěn i velmi zdařilý model motoru značky Deutz. Po kompletaci karoserie s podvozkem zůstává kabina sklopná jako u předlohy, a tak je možno motor spolu se soustavou sání a výfuku kdykoliv vidět i shora. Na podvozku zaujmou i modely polonáprav. Hřídelku č. 157 raději vlepte ještě před osazením karoserie na podvozek. Ještě kromě tlumičů jsou to jediné nepapírové díly na modelu. I držáky zrcátek jsem udělal z papíru.

Kola jsou zpracována nejmodernější technologií a lepena natupo. Již nejsou natištěny ani tradiční chlopně pro konzervativnější modeláře. Použil jsem pro podlep plášťů opět tenkou vlnitou lepenku (z bonboniér nebo jako výztuha nových košil apod.), což umožní jen jednou podlepovat a přitom lze kola jednoduše zkroužit a vytváří se tak i dostatečná plocha pro lepení boků kol natupo. Kola jsou dostatečně pevná.

Papírový model Tatry 815 pro Paříž-Dakar 2001 od firmy PK Graphica tvoří věrnou maketu skutečného vozu a je atraktivní součástí sbírky papírových modelů.