M 400.001
elektrický motorový vůz Místní dráhy Tábor - Bechyně z r. 1903

M 400.001

Elektrický motorový vůz M 400.001, přezdívaný Elinka, nebo též Křižík.
Vozy řady 400.0 byly vyrobeny Ringhofferovými závody v Praze na základě tramvajových vozů, elektrickou výzbroj dodal František Křižík. Určeny byly pro Místní dráhu Tábor - Bechyně a to na podnět Fr. Křižíka. Užití elektrické trakce namísto parní znamenalo snížení stavebních nákladů, z důvodu možnosti užití větších sklonů trati (až 38‰). Bechyňka se tak stala první elektrickou tratí v bývalém Rakousku-Uhersku.

Vůz M 400.0 (v průběhu času označován i jako EM 400.001) je podvozkové konstrukce, uspořádání náprav Bó Bó. K napájeni vozidel bylo původně použito tzv. dvoupotenciálního vedení 2x700 V stejnosměrných, koleje zastávaly funkci vodiče zpětného proudu. Původní výkon motorů byl 4x30 koní při 550 ot/min. Maximální rychlost při zatížení byla v rovině 30 km/h, v největším stoupání 15 km/h. Vozy měly elektrickou brzdu na 4 dvojkolí, tlakovou brzdu pro vůz a soupravu a brzdu ruční.

M 400.001 rekonstruován v předstihu před změnou napájení v roce 1932, od léta roku 1938 je používáno napájení jedním trolejovým drátem s napětím 1500 V stejnosměrných. V roce 2003 proběhla poslední rekonstrukce při které byl vůz navrácen do podoby z 30. let. Od roku 1973 je vůz v majetku NTM.


Model motorového vozu M 400.001 v měřítku H0, tedy 1:87, je dílem autora ing. Luboslava Šléšky. Přípravu vystřihovánky provedl M. Gabriel.
Model není vhodný pro úplné začátečníky. Papírové díly pantografu lze nahradit díly vytištěnými na folii, což zvýší jeho věrnost. Sestavený model lze postavit na kolejivo H0.

Model znázorňuje elektrický motorový vůz M 400.001 v podobě po generální opravě v roce 2003 odpovídající stavu z roku 1932 a byl vydán u příležitosti oslav 100. výročí zahájení provozu na Místní dráze Tábor - Bechyně.

Informace o další tvorbě naleznete na webu autora.