U 46.001 Reşiţa
úzkorozchodná parní lokomotiva

U 46.001 Reşiţa

U 46.001 Reşiţa (čti rešica) je úzkorozchodná parní lokomotiva vyráběná v letech 1950 až 1959 v Rumunsku. Základem konstrukce se stala modernizovaná verze maďarské lokomotivy řady 490, vyráběné v Budapešti od roku 1905 do roku 1950 v celé řadě variant, přičemž poslední série putovaly právě do Rumunska. Konstruktéři v Rešici de facto vyvinuli moderní a podstatně výkonnější pokračovatelku uvedené typové řady.
Do ukončení výroby v roce 1959 opustilo brány závodu neuvěřitelných 248 lokomotiv, které se staly typickým atributem úzkých kolejí celého Rumunska. V letech 1982 až 1987 pak podle původní dokumentace postavil závod Ateliere I.R.U.M Reghin ještě dalších 12 těchto lokomotiv. Poslední lokomotivy tohoto tohoto typu najdeme v Rumunsku dodnes v pravidleném provozu na lesních železnicích Vişeu de Ses, Moldoviţa a muzejní dráze Covasna - Valea Viilor.
Pro zvládnutí neustále rostoucího provozu parních vlaků na jindřichohradeckých úzkokolejkách si jejich provozovatel - firma JHMD (Jindřichohradecké místní dráhy) - v roce 1999 zakoupil jednu z těhcto lokomotiv přímo v Rumunsku. Jedná se o stroj č. 8 železnice zlatých dolů Brad - Crişcior v Transylvánii. U JHMD je stroj označen podle starého schématu U 46.001. Před jeho uvedením do provozu byla provedena rozsáhlá úprava pojezdu lokomotivy a bylo osazeno zařízení průběžné tlakové brzdy.

Text: Betexa



Model úzkorozchodné parní lokomotivy U 46.001 Reşiţa uvedla Betexa na trh na veletrhu Model Hobby 2003. Model má trochu netradiční měřítko 1:35.
Pokud jde o vlastní zpracování, mám výhrady. Díly kol č. 18 vypadají jako klasické pneumatiky, ale to se dá přežít. Díly 44 znázorňují rozvody spojující válce pístů s koly, z každé strany přijde jeden. Bohužel jeden je zrcadlovým obrazem druhého, což je závažný nedostatek. Skutečné rozvody jsou konstruovány tak, že během pracovního zdvihu jednoho pístu je překonáván mrtvý bod druhého, rozvody tedy nemohou být z obou stran ve stejné poloze. Lokomotiva s rozvodem dle vystřihovánky by si prostě moc nezajezdila. No hlavně, že kola modelu je možno vyrobit otočná...



MiG, 2003-10-07