Pendolino 810




Jak známo, vývoj Pendolina neprobíhal zcela dle původních představ rozumnější části managementu ČD a proto byla vývojová základna ČD pověřena tajným úkolem provádět paralelní výzkum a vývoj vlastních naklápěcích souprav. Samozřejmostí byl požadavek na jednotky s největším možným využitím vlastních zdrojů ČD, v případě nouze pak i domácí produkce. Díky prozíravosti několika jedinců tak již před osmi lety byl vyvinut a vyzkoušen naklápěcí mechanismus za použití výhradně českých dílů.





Výlučně zahraniční pracovníci testují ryze český naklápěcí mechanismus.




Ve druhé čtvrtině třetího kvartálu roku 2002 byly dokončeny práce na rekonstrukci vozových jednotek, vycházejících z osvědčené a cestujícími i personálem oblíbené řady 810.
Cestujícím důvěrně známá červená sedadla, občas neprávem kritizovaná (údajně kvůli lehce sníženému pohodlí při cestách delších než 20 minut) byla zcela renovována - nyní jsou potažena barevným semišem důvěrně známým z 1. vozové třídy (zatím jim však nebyl udělen atest pro používaní osobami trpícími alergií na prach). Soupravy byly osazeny tlačítky pro hlášení záměru vystoupit na některé z příštích stanic (podle toho, kde se podaří otevřít dveře), neprůhlednými záclonami (aby se slabším povahám neudělalo zle z té rychlosti) a v neposlední řadě i digitálními rychloměry s rozsahem do 90km/h pro informování cestujících.

Ve čtvrté polovině první dekády roku 2004 byly zahájeny provozní zkoušky vozidel osazených novým naklápěcím mechanismem, který se zcela osvědčil.





Záběr ze závěrečných zkoušek naklápění hnacího vozidla, zde ještě bez aerodynamických štítů.




Objevilo se sice několik drobných problémů, které však byly vždy ve zkrácených termínech vyřešeny. Jen pro ilustraci vskutku neotřelého přístupu realizačního teamu: námitka, že použitý naklápěcí mechanismus zřejmě nezajistí bezpečnost servírovaných jídel a zejména nápojů byla vyřešena tak, že v soupravě nebude řazen jídelní vůz. (Konzumace donesených poživatin bude cestujícím zakázána legislativně.)

Právě v okamžiku, kdy se italskému dodavateli zákeřným způsobem podařilo do ČR dopravit první cizácké italské Pendolino, byl zdárně se rozvíjející projekt zastaven. Ovšem podobně jako kdysi při vývoji vlastních vozů metra, nepřišla již odvedaná práce vniveč a nové soupravy byly dočasně uklizeny do kopřiv, kde měly několik desítek let vyčkat na šrotaci.

Jak prozíravé! S ohledem na současné problémy italského rychlovlaku, který by na našich tratích stejně jezdil maximalní rychlostí pouhých 160km/h byl projekt Pendolino 810 ožive, soupravy byly vytaženy z kopřiv a po doplnění zloději ukradených součástí (zdrojem náhradních součástek se stalo sedm z prototypových souprav, takže pro nasazení do provozu zbyly ještě tři) jsou připraveny k nasazení na prestižních spojích ČD. Vedení drah má již zpracovánu i reklamní kampaň a v podstatě se čeká jen na okamžik, kdy si Italové své stroje odtáhnou zpět.





Reklamní bigboard na nové Pendolino 810. Obdobné budou k vidění nejen na hale pražského hlavního nádraží, ale předplaceny jsou i další prostory, např. Letná...




Malé upozornění na závěr: zde uvedené informace jsou ryze interního charakteru a proto by bylo více než vhodné nešířit je dále. Jakmile bude projekt odtajněn, budeme vás informovat.