Jaké zvolit měřítko?
aneb
Jeep v Trabantu

Kolegu Pepu Kropáčka, disponujícího nezměrnou touhou vyrábět ptákoviny, jsem vám již představil v samostatném článku o jeho modelu Karlova mostu. Dnes se podíváme na další šílenost z jeho modelářské díly.

Všichni určitě znáte model amerického vojenského terénního vozu Jeep Willys MB, který původně pro ABC zkonstruoval arch. R. Vyškovský. Model jeepu byl prvním v sérii (bohužel velmi krátké) terénních vozů a jeho vznik nebyl jednoduchý. Strhla se velká diskuze o tom, jaké zvolit měřítko. Do té doby totiž bylo v ABC standardem M 1:32, v M 1:24 vyšlo jen několik vozidel - mimo všechny F1 to byly: Škoda 120 LS, Renault GP 1906, Avia AE2, Porsche 956 turbo, Tatra 613 cross, Buggy Mladé fronty, Mitsubishi Pajero a Škoda Favorit.

Jeep si však z důvodů možnosti ztvárnění mnoha zajímavých detailů říkal o měřítko větší, tedy 1:24, kterého se nakonec také dočkal. V sérii terénních vozů nakonec vyšly tyto další modely: Lunar Roving Vehicle (známý též jako Rover - jinak šlo o měsíční vozítko expedicí Apollo) a Jeep Cherokee 4.0 (autorem byl Vl. Cafourek). Tím série bohužel skončila. S odstupem času do ní lze zařadit ještě mnohem později vydaný Jeep Wrangler Jurassic Park (P. Bureš) a modely vydané před jejím započetím Mitsubishi Pajero a s trochou dobré vůle i Tatra 613 cross a Buggy Mladé fronty.
Avšak ani mimo ABC není situace zvlášť slavná a pomineme-li polské modely vojenských vozů v M 1:25, není čím sérii doplnit.

Jeep tedy nakonec vyšel ve vhodném měřítku a byl (o 4 čísla později) doplněn přívěsem s výzbrojí. Avšak okamžitě se strhla bouře připomínek týkajících se vzhledu přístrojové desky, proto byla k modelu přívěsu přidána i oprava. Bohužel oprava dílů kapoty, které byly postiženy tiskovou chybou projevující se světlejším pruhem ve značné části nákladu, se nekonala.
Model Jeepu byl v roce 2000 znovuvydán firmou ERKOtyp, řekl bych však, že mohl vyjít v lepších barvách. V roce 2002 vyšel ještě v sešitu ABC Století vystřihovánek číslo 5 s názvem Vylodění.

A nyní nástavá čas vrátit se k výše jmenovanému kolegovi. Ten se totiž rozhodl, že mu nebude vyhovovat měřítko ani 1:32 ani 1:24 a rozhodl se model zhotovit ve zcela novém, netradičním, neokoukaném a svéhlavém měřítku 1:2,4! Ano, čtete dobře Jeep Willys MB v M 1:24! Prostě 10x zvětšil vystřihovánku a jal se stavět. Výsledek má však úctyhodné rozměry: délka 140 cm, šířka 62 cm a výška 68 cm. Nechme promluvit autora myšlenky: "... zkrátka ideál. Jo, a váží to i s rezervou 7 kg. Do Trabanta se vešel s odřenejma ušima - mejma - odřel jsem se o blatník, kterej mě při cestě domu lechtal za krkem. Tak nějak to bylo...".
Model měl být, a také byl, představen na akci Chodovský papír dne 2003-04-26. Protože však i Pepa je jen člověk a protože ho čas tlačil, byl nucen zmanipulovat a zapojit do procesu i další modeláře - M. Kavaliera a V. Jančatu. Jde tak v historii papírového modelářství v Čechách, na Moravě, před Moravou i za Moravou o první doložený páně Kavalierův prohřešek proti jím vytýčenému trendu zmenšování modelů .

 

Jeep Willys MB M 1:2,4
140 x 62 cm x 68 cm
zleva:
autor modelu arch. R. Vyškovský
M. Kavalier
J. Kropáček
Jeep v Trabantu
avšak nikoli následkem havárie
Jeep Willys MB - 7kg živé váhy, vpravo další spolupachatel V. Jančata