Jak se (ne)dělá reklamní vystřihovánka

Řada příznivců papírových modelů a vystřihovánek se nezabývá jen lepením modelů, ale též je sbírá a archivuje. A každý sběratel jistě dobře ví, že kromě modelů vydávaných známými výrobci se sběrateli naskýtá nespočet možností rozšíření archivu o reklamní kousky. Pomineme modely, které byly vydány za finanční podpory sponzora a jsou normálně prodávány, například Farní kostel Navštívení panny Marie v Poštorné či lovecký zámeček Pohansko (oba modely byly vydány městem Břeclav a vyrobeny firmou ERKOtyp, autorem obou je arch. R. Vyškovský).

Řada reklamních modelů je poskytována sice většinou zdarma ale za splnění různých podmínek, při různých příležitostech anebo s různě omezenou plošnou dosažitelností. Mezi takové lze zařadit například model Vysoký hrádek, který v současnoti slouží jako informační středisko Jaderné elektrárny Temelín. Model pro ČEZ vyrobila firma ERKOtyp, autorem je arch. R. Vyškovský. Z dalších výrobků ERKOtypu lze uvést například rodinný dům pro Českomoravskou hypoteční banku. Firma Betexa vyrobila pro změnu například reklamní model Jaderné elektrárny Dukovany, krmný směšovací vůz Trioliet či letiště Fisher Airport. V dávné minulosti vydala firma Avia Letňany reklamní modely nákladních vozů Avia. Podobné reklamní modely lze samozřejmě potkat i v cizině, za všechny například model mrakodrapu Eurotower ve Frankfurtu nad Mohanem vydaný společností německou DEGI zabývající se nemovitostmi.

Daleko častěji se však lze setkat spíše s reklamními vystřihovánkami než s modely. Sběratel je však rád i za tyto kousky a někdy se opravdu nestačí divit, co vše se může objevit. V našich zemích mají dlouhou tradici různé rozvrhy hodin, ať již ploché či prostorové, a pokladničky vydávané spořitelnami a bankami. Zřejmě z roku 1992 pochazí politicky zmanipulovaná  vystřihovánka závodního vozu Ferrari s logem Občanského hnutí, poněkud novější je Škoda Fabia vydaná firmou Kodak.
Škoda Octavia od Autodesku obahuje zcela kuriozní poznámku: Varování ministerstva pevných spojů: Při svařování si chraňte oči škraboškou vz. Batman!. Pro dovozce automobilů SangYong vyrobila firma ERKOtyp vystřihovánku pohyblivé figurky loga firmy - nosorožce Musso (při premiéře v ABC číslo 1 ročník 37 vyšel pod názvem Chodící nosorožec Doran).

Reklamních vystřihovánek je prostě dlouhá řada, naštěstí pro sběratele nekončící, naneštěstí pro téhož však velmi težce mapovatelná. Minulý týden jsem například v ČR zjistil výskyt vystřihovánky kamionu v barvách zahraniční firmy Schmitz-Cargobull, ovšem kde začít pátrat ?


Zkusím Vám nyní lehce naznačit, jak také může vypadat pozadí vzniku takové reklamní vystřihovánky.

Nějak se to stane, že se manager dejme tomu firmy provozující obchodní řetězec rozhodne, že vydání vystřihovánky jednoho z obchodů by nemusel být špatný reklamní tah spojený se zábavou pro děti. Zkusí tedy hledat na internetu, kde najde několik firem zabývajících se prodejem či výrobou papírových modelů a ve čtvrtek osloví tak dvě, tři z nich s tím, že na realizaci není mnoho času. Na uvedeném telefonním čísle samozřejme není k sehnání, takže ho lze zpětně oslovit emailem až v pátek. Zkoušíte samozřejmě získat co nejvíce upřesňujících informací, jenže jeden vrácený mail za den k tomu nestačí. Při dotazu na přesnější termín požadovaného dodání vyjde najevo, že času dost, přesně ještě 12 dnů . Nu což, nějaká jednoduchost se snad spíchne, vždyť před sebou máte víkend a při osobním jednání by tak bylo lze předvést alespoň částečný výsledek. Jenže podklady v pátek nepřijdou, v sobotu se nemaká, v pondělí má manager dovolenou. Na urgenci nepřijde odpověď ani v úterý. Máte však i jinou práci, takže managerovi napíšete, že nejste ochoten dělat nekvalitní práci ve spěchu a od zakázky odstupujete, protože za pár peněz nepotřebujete nikomu dělat kašpara. A aby byla sranda, vyjádříte výraz pár peněz směšně nízkou částkou. Chytí se manager, nebo odolá?

Chytí se samozřejmě dokonale , na peníze slyší všichni a odpověď je zpět za neuvěřitelných 30 minut i s fotografiemi stavby tak hnusné, že její model byste nebyli ochotni kreslit ani za kompletní svázané ročníky ABC se všemi déčky i vkládanými přílohami. Je tak hnusná, že to sdělíte i managerovi a naznačíte, že by snad bylo vhodnější vyrobit vystřihovánku zásobovacího kamionu s logem firmy, se kterou by si páni kluci určitě více vyhráli. Ve čtvrteční odpovědi Vás manager ujistí, že v průběhu dopoledne... během několika schůzek... ke stejnému závěru a nezapomene se třikrát zmínit o opravdu dobré cenové nabídce (já bych se tedy rozhodně zmiňoval, kdybych od šéfa dostal fixní částku a co ušetřím, je moje ). Cvičně tedy zažádáte fotografie a za čtyři hodiny máte zpět odpověď, že jsme se rozhodli využít jiné nabídky.

Zbývá Vám tedy již jen počkat na vydání a nenechat si utéct další přírůstek do své sbírky. Mezitím se můžete utěšovat tím, že bylo alespoň zabráněno vzniku nesmyslu a tipovat, kdo bude autorem .


Rozhodně však nedoporučuji vidět věci tak černě, jak jsem popsal. Ve skutečnosti vše samozřejmě probíhá tak jak má, k oboustranné spokojenosti.
Anebo snad ne? Kdo ví...?
Bylo? Nebylo?