vyberte jazyk | select language:

 

 

Škoda 130 R/H


závodní vůz skupiny H z roku 1987




  CS návod ke stažení | CS instructions for download:   
  
model main page: www.PaperModel.cz/papermodel/modely/SeldDesign/04_Skoda_130_R_H/__Skoda_130_R_H.htm
autor: Leoš Smrčina
vydavatel: SELD Design

NÁVOD KE STAVBĚ

Karoserie - Interiér - Podvozek - Kola - Rampa
Návodné obrázky v plné velikosti

DŮLEŽITÉ INFORMACE PŘED STAVBOU

Laserový tisk – při tvarování pracujte opatrně, aby se neodrolily barvy. Je vhodné nejdříve lehce přestříkat celé archy slabou vrstvou bezbarvého (přestřikového) laku, aby se vrstva barvy zpevnila.

Některé díly je vhodné podlepit slabým (kancelářským) papírem, aby se zpevnily. Jde o „velkoplošné“ nosné díly karoserie 1, 2, 3, 4, 5; případně i díly 7, 10 a 12. Podlepení je však na vašem uvážení, protože takové díly jsou sice pevnější, ale hůře se zpracovávají.

Určitě v takovém případě doporučuji použití spodních chlopní (původní chlopně na dílech odstřihněte a připravte si z papíru nebo čtvrtky vlastní chlopně, které pak nalepte zespodu obou dílů - umožní přesnější lepení bez deformací a poškození tisku).

Další označené díly se podlepují nejen kvůli pevnosti, ale také z důvodu působivější plastičnosti na modelu.

Začerněte z rubu příslušně označené díly. Vyznačené linie ohybů narýhujte tupým koncem nože nebo nakloněným hrotem kružítka apod. pro přesné ohyby, díly vystřihněte nebo vyřízněte, poté vytvarujte – oblouky tvarujte opatrným přetažením přes hranu stolu, hrany dílů natřete příslušným odstínem barvy (vodovky, tempery…). Jednotlivé díly nejprve sestavte k sobě nasucho, zda na sebe správně navazují, případně je upravte a teprve pak slepte.

Zkušení modeláři mohou zpracovat více plastických detailů. (Ale model může zůstat i bez nich.) Jestliže budete stavět model s „prosklením“ a interiérem, je vhodné z rubu začernit části, které budou v interiéru vidět – hlavně strop a sloupky, aby na modelu rušivě „nesvítily“ (díly 2, 4, 5 a 6). Z dílů pak během stavby vystřihněte plochy skel a zespodu nalepte odpovídající díly z průhledného plastu - viz šablony. (Pozor na jiné umístění chlopní, ty původní na papírových dílech odstřihněte, jsou umístěné tak, aby se snadněji lepily u základního modelu, ale u proskleného by zasahovaly do oken.)

Lakování – pro získání lesku a zpevnění je vhodné přestříkat model několika slabšími vrstvami bezbarvého laku. POZOR – Pokud stavíte prosklený model, nejdříve nalakujte díly vytvarované ale neslepené, bez „oken“, protože lak může leptat plast na okna. Teprve potom do vytvarovaných a lakovaných dílů vlepte okna a model slepte. Na závěr už kompletní model nelakujte.


KAROSERIE (bíle značené díly)

Spodní část levého boku 1 vytvarujte podélně do mírného oblouku (viz boky podvozkového dílu 67) a v přední části do mírného oblouku i v kolmém směru (tím se příď zahne v rozích přídě). V horní části boku 2 narýhujte linii ohybu světle oranžových chlopní - od zádě k zelené značce (u přední hrany dveří). Pozor – vzadu za červenou plochou je na konci vozu nepatrný bílý trojúhelníček (barevně navazující na bočnici 1). Díl pak vystřihněte nahrubo, pouze světle oranžové chlopně dole vystřihněte správně (zde nepoužívejte případné spodní chlopně, aby byl plasticky naznačen prolis). Díl 2 přilepte ke spodní části bočnice 1 - lepte vždy tak, aby lícovaly spáry (dveří apod.) a barevné pruhy vozu. Po zaschnutí lepidla odstřihněte přesně horní okraj boku. Pozor, v zadní části se slepením dílů 1 a 2 bok vytvaruje do oblouku. Stejným způsobem slepte pravý bok z dílů 3 a 4. V naznačených základnách držáků zrcátek v dílech 1 a 3 propíchněte červeně značené dírky pro jednodušší připevnění zrcátek. Vytvarujte díl střechy 5 a spojte jím oba boky karoserie - lepit začněte odzadu, držte se barevných pruhů. Poté přilepte čelní okno 6.


V přední kapotě 7 vyřízněte označený obdélník pro výdech chladiče. Celou kapotu vytvarujte do oblouku - podle tvaru boků. Do otvoru pak vlepte zkompletovaný díl 8, do něj můžete dolepit hlavici vrtule sestavenou ze stočeného dílku 9 a plošky jeho zakončení.

Potom ke kapotě přilepte příď 10 (na listu C najdete variantu dílu 10 s novější mřížkou chladiče, která byla použita u renovovaného vozu). POZOR - na bocích přídě 10 jsou použity spodní chlopně (označené A - vlevo a B - vpravo) – kvůli plynulejšímu spojení s boky a s jejich rozšířením – TY ZATÍM NELEPTE, použijete je až po přilepení rozšířených blatníků! Nyní slepený celek kapoty a přídě vlepte do karoserie – začněte u čelního okna a pokračujte na bocích. Čelo tedy zatím k bokům nelepte, jen zkontrolujte, zda bude tvarováním dobře navazovat na boky. Vzadu karoserii uzavřete nalepením zadního čela 12 – ale opět jen nahoře ke kapotě. I zde jsou na bocích použité pomocné spodní chlopně (E – vlevo a F – vpravo). TY TAKÉ ZATÍM NELEPTE, použijete je až po přilepení rozšířených blatníků!

Základ karoserie nyní doplníte rozšířením blatníků. Levý přední nástavec slepíte z vytvarovaného dílu 14 (je zaoblený do obou směrů – viz obrázky modelu) a dílu 15 – u něj přečnívají z rovné linie části znaku goodyear a české vlajky – ty ohněte k sobě.

Díly slepte tak, aby na sebe navazovaly části německé vlajky. Komplet pak přilepte na bok, nejdříve pomocí chlopní před dveřmi. Nástavec pak nastavte do správné pozice a zbytek nalepte k boku opatrně natupo - zachovejte návaznost předních blinkrů na čelo vozu a zároveň opatrně přilepte i zmíněné vyhnuté části znaku goodyear a české vlajky. Pravý přední nástavec slepte podobným způsobem z dílů 16 a 17 a přilepte na pravý bok.

Nyní teprve spojte čelo vozu s bočnicemi pomocí chlopní A (vlevo) a B (vpravo) tak, aby díly v oblasti blinkrů na sebe co nejlépe navazovaly (můžete oblast blinkrů nejdříve slepit natupo a pak spoj zpevnit zmíněnými chlopněmi). Na spodní hranu čela ještě zevnitř nalepte pomocný díl 11, který čelo dole dotvaruje do oblouku a zároveň utvoří chlopeň pro pozdější přilepení nárazníku.

Dále zkompletujte levý zadní nástavec blatníku. Nejdříve přilepte díl vstupu vzduchu 18 k bočnici 1. Poté zkompletujte blatník z vytvarovaného dílu 19 a z dílu 20 (jeho špička se mírně stáčí dolů) a přilepte na chlopně za dveřmi a na díl 18 (ten bude ve svislé části – s nakresleným otvorem vstupu vzduchu -  trochu „utopený“). Zbytek blatníku přilepte opatrně natupo. Zachovejte návaznost modrého pruhu na zadní čelo. Pravý zadní nástavec blatníku slepte stejným postupem: nejdříve díl 21, potom blatník z dílů 22 a 23 a nalepte na bok. Po zaschnutí již můžete přilepit zadní čelo k bočnicím po stranách – chlopněmi E a F. Na spodní okraj čela nalepte zevnitř pomocný díl 13 pro dotvarování čela a pro pozdější nalepení nárazníku.

Základ karoserie dokončete prahovými nástavci 24 a 25 a jejich zesílením – nalepením čtvrtkou podlepených dílů 26 zespodu.

Z dílů 27 a 28 slepte horní část předního nárazníku – lepte od vyznačených středů obou dílů. Díl 28 pak zespodu u dolní hrany vyztužte čtvrtkou podlepeným dílem 29 (ten vytvoří plastický schod mezi nárazníkem a spoilerem). Pokud budete stavět model s nasazovací světelnou rampou (viz info v kapitole RAMPA), propíchněte v díle 28 dírky ve vyznačených místech držáků. Doplňte vytvarovaným spoilerem 30 – ten nalepte nejdříve vpředu (ve střední části – viz vyznačený střed) k pomocnému dílu 29, poté po stranách tak, aby koncové výběžky (lepené shora na díl 28) lícovaly s koncem tohoto dílu 28. Dole spoiler dotvarujte dílem 31, ke kterému pak přilepte čtvrtkou podlepené lízátko32.

Zadní nárazník slepte z horního dílu 33, vytvarovaného pásu 34 a spodní části 35 - u ní příslušně vyhněte černé obdélníky, které slouží pro zpevnění, a vyřízněte otvor pro výfuk. I tento nárazník začínejte lepit od středových rysek. Oba nárazníky nyní přilepte ke karoserii. Nárazníky nemají přesně vyznačené plochy k lepení – nejdříve je odměřte tak, aby na konci lícovaly s výkrojem pro kolo a pak lepte opět od středu.

Zadní spoiler: nejdříve slepte zadní stěnu spoileru z dílů 36 a 37 a pak doplňte bočnicemi 38 a 39. K zadní stěně pak nahoře přilepte horní díl 40 (zatím nelepte k bokům). K němu doplňte vytvarované postranní díly 41 a 42 (ani ty zatím nelepte k bokům). Do celku vlepte dno - základnu spoileru 43 – nejdříve k zadní stěně, pak k bokům – POZOR chlopně jsou lepené zespodu (dno 43 je vidět). Teprve nyní přilepte horní část k bokům. Celý spoiler nalepte na karoserii a na závěr můžete natupo nalepit spodní hrany dílů 40, 41 a 42 ke dnu spoileru 43.

Karoserii doplňte stěrači 44 a zámky přední kapoty 45.

Zkompletujte výfuk – sestavte tlumič 46 a uzavřete ho bočnicemi, ve kterých jste připravili otvory pro zasunutí trubek výfuku. Ty nejdříve slepte do válečků a pak prořízněte naznačené prořezy, které umožní vytvarování „do oblouku“ (viz červený nákres tvarování) a slepte. Kratší díl 47 zasuňte do tlumiče zprava, delší díl 48 zleva – zatím NELEPTE! Trubky lze také vytvarovat například z tyčinek na čištění uší (nahřátých ohnutých plastových nebo opatrně ohýbaných papírových). Nyní přilepte tlumič výfuku 46 na vyznačené místo na spodní části nárazníku 35. Natočte trubky 47 a 48 do správných směrů (a díl 48 zasuňte do nárazníku) a zakápněte je v tlumiči lepidlem.

Karoserii dokončete zpětnými zrcátky: levé z dílů 49 - dokulata vytvarujte tělo zrcátka, prostřih na horní straně slepte zespodu malou chlopní, celek pak slepte natupo. Dílek s vlastním zrcátkem vlepte do celku opět natupo, za pomoci dvou malých ohnutých chlopní uprostřed (odrazové plošky můžete přelepit zrcadlovou fólií). Držák zrcátka je dobré vyztužit slabým drátkem, který umožní zafixování zrcátka do dveří: držák přehněte poprvé a vlepte do něj drátek tak, aby na konci mírně přesahoval. Pak přehněte a slepte podruhé. Po proschnutí zrcátko zkompletujte a vlepte do dveří. (Drátek nesmí být moc dlouhý, aby nepřekážel umístění interiéru.) Pravé zrcátko 50 slepte stejným postupem.

Volitelné detaily: plasticitu modelu lze zvýraznit nalepením některých detailů – kliky dveří a koncová světla (zde je možné ještě podlepit výlisky osvětlení značky - podlepte kartónem dolní část od spodní hrany po zelenou rysku, horní část po vystřižení lehce ohněte dozadu).


INTERIÉR (žlutě značené díly) – pro verzi s interiérem pokračujte zde

(pro verzi bez interiéru přeskočte na kapitolu PODVOZEK)

Nejdříve slepte základnu kabiny 51 – pozor, plato vzadu tvoří schod, zde jsou poslední tři chlopně ohnuté dolů a lepí se na šedé plošky bočnic zevnitř, ostatní chlopně ohněte k sobě a lepte zvenku. Vepředu je konstrukce podobná. (Na listu C je varianta tmavého čalouněného plata, které má renovovaný vůz – lze jím přelepit původní plato na díle 51). Do celku vlepte zkompletovaný tunel 52, ve kterém udělejte dírku pro špendlík řadicí páky. Přilepte řadicí páku 53, vyrobenou z černě barveného špendlíku a případně doplněného manžetou ze stočeného pásku s víčkem s otvorem pro špendlík řadičky. Na dno kabiny případně ještě můžete umístit sestavený plastický hasicí přístroj – díl C.

Vytvarujte přístrojovou desku 54 (na ní můžete plasticky zvýraznit velké oranžové kontrolky). Slepte sloupek volantu 55 a propíchněte v něm dírky pro páčky z černě nabarvených špendlíků 56 a ty vlepte do sloupku. Na sloupek ještě přilepte stočenou hřídel volantu 57 a celek přilepte na přístrojovku. Nyní celý komplet přilepte k základně kabiny 51 (nahoře panel trochu přesahuje do kabiny a je mírně šikmo). Na dno kabiny přilepte držák sedadla 58. Vytvarujte sedadlo 59 – nejdříve vystřihněte nahrubo, pak přehněte a slepte, potom vytvarujte a slepte do konečného tvaru (většinou je nakonec potřeba zaretušovat barvy). Sedadlo doplňte pásy 60 (boční části zastřihněte podle potřeby). Nyní sedadlo nalepte na držák 58. Vzadu ještě mezi opěradlo a zadní plato dolepte pokračování pásů 61 (nejdříve odměřte potřebnou délku; k sedadlu pak lepte natupo). Na sloupek přilepte volant 62 (podlepené díly volantu můžete nakombinovat).

Do karoserie vlepte strop 63 a na vyznačené místo na něj přilepte vnitřní zpětné zrcátko 64. Doplňte náznak trubkového rámu 65 (za zadní boční okna) – nahoře přilepte ke stropu na vyznačená místa a pak opatrně pod okny. A za zadní okno ještě 66 (řiďte se fotografiemi modelu). Celek interiéru teď opatrně vlepte do karoserie – chlopněmi vpředu a vzadu.


PODVOZEK (šedě značené díly)

Zadní podběh zkompletujte z dílů 67, 68a 69 (ten má v zadní části dvakrát ohnutou výztuhu) a opatrně ho vlepte do karoserie (zadní výztuhu můžete slepit s výztuhou zadního nárazníku).

Přední podběh slepte z dílů 70, 71 a 72. Podběh pak opatrně umístěte do karoserie - přední část dílu 70 jen zasuňte nad lízátko (spodní díl) nárazníku a pak podběh po stranách přilepte ke karoserii.


KOLA

Bočnice předních kol 73 a 74 použijte buď jednoduché, nebo tvarované (v tom případě slepte vnitřní bočnici z dílů 74A a 74B). Hrany lepení běhounů disků a pneumatik směřujte tak, aby na modelu nebyly příliš vidět (u disku nahoře, u pneu dole).

Disky předních kol slepte z dílů 75 a 76 (pozor na orientaci dílů – disky jsou stínované) a pak vlepte do zvolené bočnice 73. Poté připojte běhoun 77 (buď pomocí chlopní, nebo natupo za použití výztuh z kartonu). Kolo uzavřete zvolenou bočnicí 74.

Zadní kola lepte stejným způsobem - bočnice (opět buď jednoduché, nebo tvarované) 78 a 79, disk z dílů 80 a 81, a běhoun 82.

Hotová kola přilepte na podvozek pomocí dílů D, které podlepte na takovou tloušťku, aby kola nebyla utopená, ani příliš nevyčnívala z karoserie, případně díly zesilte stočeným proužkem papíru příslušné šířky. (Díl D není na podvozek nalepen celou plochou, všude jen částečně.)

Spodek vozu dokončete přilepením dna 83 (to si případně upravte a lepte tak, aby karoserie nebyla zkroucená).


SVĚTELNÁ RAMPA (červeně značené díly)

Model je možné osadit světelnou rampou -  buď s odkrytými světlomety 84, nebo se světlomety zakrytými návlekem 85. Natupo slepte vlastní světlomety – nezapomeňte si hlídat orientaci jejich rastru (viz šipky = směr nahoru). Vlastní rám podlepte čtvrtkou, aby byl pevnější a z rubu začerněte. Horní části držáků světel jsou mírně ohnuté dozadu (viz šipka rýhování). Na ně nalepte světlomety (pozor na orientaci rastru) a ohnuté držáky zezadu zpevněte zakápnutím lepidlem. Rampu ke karoserii buď přilepte, nebo udělejte nasazovací.
Rampa napevno: nahoře ji přilepte červenými chlopněmi na vyznačené body, dole jsou ohnuté šedé plošky, které se pouze opírají o nárazník (případně je k nárazníku přilepte natupo).
Rampy nasazovací (lze tak použít obě varianty rampy): v tom případě odstřihněte červené chlopně a rám zezadu vyztužte vytvarovaným drátkem, který nahoře v místech původních červených chlopní přesahuje – přesahujícími konci drátku se bude rampa zasouvat do připravených dírek v nárazníku.

 

Tímto je model závodního vozu Škoda 130 R/H hotov. Věřím, že se vám stavba povedla a těším se na setkání u dalších modelů.

Hodně radosti z nového modelu přeje autor Leoš Smrčina a provozovatel webu www.PaperModel.cz

model main page: www.PaperModel.cz/papermodel/modely/SeldDesign/http://www.PaperModel.cz/papermodel/modely/SeldDesign/04_Skoda_130_R_H/__Skoda_130_R_H.htm