Některým modelářům se asi bude zdát tento článek přitažený za vlasy, ale já stavím modely tak, aby vypadaly jako skutečný vzor, takže je dovybavuji podle fotografií a různých monografií, které si ke každému modelu seženu. Modely nestavím ze zakoupené vystřihovánky, ale vystřihovánku si okopíruji na kopírce a z těchto bílých kopií teprve stavím své modely. Originály archivuji pro svého syna, který snad jednou bude stavět také papíráky. Já se Vám budu snažit ve svých článcích ukázat řadu technologií, které používám ke stavbě a nejsou v papírové modelařině až tak běžné.
Když jsem svého času sestavoval polský model českého tanku, který se ale dostal do podvědomí široké veřejnosti pod německým označením PzKpfw.38(t), zjistil jsem, že je tento model nejen velice zjednodušený, ale že i takto zjednodušený model není bez znázorněných nýtů ten pravý ořechový. A proto mi nezbylo nic jiného, než hledat způsob jak tyto nýty znázornit na modelu. Ptal jsem se kolegů na soutěžích a hledal na internetu a nalezl jsem čtyři způsoby, jak na nýty u papíráků:
| Zakoupení odpovídajícího setu s nýty pro modely bojové techniky v měřítku 1/35. Tento způsob jsem ale zavrhl hned na začátku. Nákup několika sad nýtů by několikanásobně převýšil cenu modelu. | |||
| Na vyznačená místa umístit kapku hustého lepidla nebo gelu. Je to poměrně levné, ale nedosáhnete stejné velikosti nýtů, nýty jsou příliš ploché a vše se musí opakovat minimálně 3x - papír saje. | Užití kapek lepidla jako nýtů na modelu Mardera (zhotoveno L.Kovářem): |
640x480 - 46kB | |
| Přenést umístění nýtů na rub nýtovaných dílů a vytlačit na měkké podložce hlavičkou špendlíku - hlavičku je potřeba upravit jehlovým pilníkem. Toto řešení je docela vyhovující (vyzkoušel jsem ho na modelu kanonu Bofors), ale jestli děláte větší nebo složitější model a s nehotovým modelem stále pracujete, tak se Vám naznačené nýty ztratí. Navíc je velký problém s podlepováním takto upravených dílů. | Vytlačování nýtů hlavičkou špendlíku na modelu kanonu Bofors: |
640x480 - 54kB | |
| Nařezání nýtků z drátu příslušného průřezu (používám dráty ze slaboproudých kabelů). Drát je nutno nařezat ani ne na 0,5 mm silná kolečka. Až máte nařezáno pár desítek nýtů, tak kápněte na místo budoucího nýtu trošku lepidla (mě se osvědčil Herkules, kterým slepuji téměř vše) a pinzetou usaďte nachystaný nýtek na své místo. Po usazení tento nýtek zamáčknu druhou stranou pinzety do papíru. Po zaschnutí na nýtek kápnu trošku Herkulesu, který mi nýtek zaoblí a opět nechám zaschnout. Tento postup je velice náročný na čas a šikovnost, ale po krátké době budete nýtovat o sto šest. Po zatření takto zhotovených nýtů barvou, je nýt takřka dokonalý. Podle mne je tento způsob zhotovování nýtů nejlepší. Někdy se mi při manipulaci s modelem pár nýtů ztratí, ale vyrobit si je můžu kdykoli a barvu mám po ruce. I přes vysokou pracnost, je česká třicetosmička jako živá a vynaložená námaha se Vám vrátí při pohledu na dokončený model. | Výroba nýtů z drátu na modelu PzKpfw 38(t): | ![]() 640x480 - 60kB 1280x960 - 173kB | |
| Na dalším obrázku je dokonce vidět, jak to vypadá, když si některé nýty ulomíte (viz pojezdová kola): | ![]() 640x480 - 62kB 1280x960 - 168kB | ||
Sami musíte posoudit, který způsob je věrohodnější, ale doporučuji vyzkoušet všechny. Třeba přijdete na další a mnohem lepší způsob.
V příštím článku Vám popíši několik druhů podlepování jednotlivých dílů papírem.
S pozdravem Roman Vlach - 2004-08-22